Solcell till båt.

Tony Nester
Hej alla innovativa människor därute.Har en tanke att köpa en begagnad eller krockad nissan leaf för att flytta över det elektroniska till en motorseglare.Är det genomförbart?Nästa fråga,solceller till att driva motorn ;hur många krävs det under ett dygn.Hela grejen är att jag ska köpa en motorseglare och tänkte använda elen under natten.En bil går ju ca 40 mil på en laddning.Om jag har laddning hela dagen via ett antal solceller bör jag ju komma ett antal sjömil på natten.Därav frågan hur många och vilken typ av solceller?

Re: Solcell till båt.

bjorn.O
Då tror jag att du behöver en STOR båt för att få plats med solcellerna.
I min snipa kommer jag ha en 5 kW motor och drygt 10 kWh LiFePO-batterier. Ger ett par timmars körtid. Kommer i första hand ladda med landström, med en 50 A laddare. Jag har en solcell på taket, och den får försörja de gamla 12 V-blybatterierna. Planen är att ha en eller två paneler till, men då får jag vänta flera soliga dagar för att ladda fullt. En fossildriven generator är planerad för längre turer.

Re: Solcell till båt.

Svenne
På bildelsbasen finns ett Nissan 40 kWh batteri för bara 150.000 spänn.
https://www.bildelsbasen.se