Solaredge växelriktare utan effektoptimerare?

Solaredge växelriktare utan effektoptimerare?

senooo
Går i tankar för att installera solpaneler på taket och har begärt lite offert.
Den billigaste jag fick som skulle vara komplett paket (utan installation) var med Solaredge växelriktare
utan effektoptimerare? Take är vänd mod söder och det finns inget som skuggar den.
Enligt säljaren ska det gå bra att köra Solaredge växelriktaren utan optimerare? min fråga till er kunniga på forum är om det stämmer? det jag kunnat läsa till mig är att det ska inte gå, men säljaren envisas att det fungerar. Taket är ca 12 meter bredd och höjd från snöskytt till nock 5.5 meter.
följande ingår i paket:
30 st. solcellspaneler 330w halv cell, mono svart
1 st. växelriktare Solaredge 10kw, med wlan/ wifi

Montagematerial
66 st. Heavy Duty krok, van der Valk
 12 st. ändklämmor
 54 st. mittklämmor
 15 st. räls (4,2m)
 12 st. kopplingskit för räls
 12 st. ändpluggar

 El-material
25m kabel 4mm2 (röd)
25m kabel 4mm2 (svart)
4 st. MC4-kontakter, hane
 4 st. MC4-kontakter, hona

Jag har inte lagt beställning än men är på väg att göra det, önskar gärna tips ifall paket behöver kopletteras med något mer.

Mvh

Re: Solaredge växelriktare utan effektoptimerare?

Arne
Vad säger SolarEdge om att köra deras växelriktare utan några effektoptimerare alls? Det är SolarEdge som lämnar garantierna, inte den som säljer utrustningen. Garantierna kanske förverkas om körs utan effektoptimerare. Be att säljaren ordnar skriftligt intyg från SolarEdge att det är OK och att SolarEdges garantier gäller fortfarande för det fallet säljaren rekommenderar.

Hur rekommenderar säljaren att koppla strängen eller strängarrna till växelriktaren för hans rekommenderade fall utan några effektoptimerare alls?

Vilken årsproduktion kWh garanterar säljaren att du får? Hur tänker hans sig att MPPT dvs maximal effekt punkt styrningen av solcellssträngen ska fungera? Det är ju effektoptimerarna som sköter det på en SolarEdge anläggning, inte växelriktaren som i falllet om man har Fronius eller SMA växelriktare.

Det är inte så att "säljaren" det är du själv det?

Re: Solaredge växelriktare utan effektoptimerare?

senooo
Tack för svar Arne

det är inte jag själv som är säljare :)
Köpet går genom en välkänd auktionsfirma som avyttrar sollceller med alla garantier för ett välkänt företag, vill inte skriva några namn. och enligt specifikation på vad som ingår i paket så följer inte optimerare med, men det ska vara en KOMPLETT paket 10kw? jag har ifrågasatt det om det kan räknas som komplett om man behöver komplettera med 20000 kr för att få det att fungera, Enligt auktionsfirma ska det fungera utan optimerare, nu har jag fått nummer till företaget som avyttrar och ska ringa dem på måndag och se hur det är tänkt att montera eller se över om det går att byta ut växelriktare.

Re: Solaredge växelriktare utan effektoptimerare?

magneten
Varför inte köpa från ett solcellsföretag direkt istället? Ty dessa auktioner brukar bli onödigt dyra samt med tveksamma lösningar/garantivillkor. Med rätt inköpskanaler brukar man ganska lätt kunna hitta både bättre produkter till bättre priser på egen hand.

Re: Solaredge växelriktare utan effektoptimerare?

Puttepa
Jag har haft Solaredge med optimerare sedan 22-05
Ännu så länge har tre st optimerare gått sönder.
Ännu så gäller garantin och min leverantör har bytt dessa utan problem.
Men det är lite retligt att titta på anläggningen en solig fin dag och dom inte producerar något!
Det tar ju 1-2 veckor innan dom kommer och byter.

Känt fel säger leverantören (Västkusten och kallt väder) Men det är inte så kul när man förlorar en massa soltimmar, dessutom kostar det för leverantören, som skall bygga ställning, plus tre gubbar som kommer hit en halv dag!

Känns inte som att det inte går ihop!

Leverantören säger att Solaredge inte fungerar utan Optimerare!
Jag föreslog att det skulle vara bättre att demontera Optimerar, men nej -går inte säger leverantören.

Re: Solaredge växelriktare utan effektoptimerare?

Puttepa,
Det var många som gått sönder för dig, 3 st på 8 månader.
Vilken typ av effektoptimerare är det du har?
Hur många effektoptimerare har du totalt då?

T.ex. SolarEdge S440 är en typ, men finns många fler.
Garantin är väl 25 år på SolarEdges effektoptimerare.

Men när en effektoptimerar pajat i din anläggning, då fungerar väl alla de övriga effektoptimerarna? Eller producerar den ingenting då?

Re: Solaredge växelriktare utan effektoptimerare?

Puttepa
Tjenare Arne

Jag vet inte exakt vilken typ av optimerare som sitter i min anläggning, bara att det är Solar Edge Växelriktare och Optimerare.
Leverantören var här och åtgärdade, Bygde ställningar på Lördagen 28/1 och servicekillarna var här på Måndag 30/1och bytte 2 st Optimerare.
Ställningsgubbarna var här i Torsdags 2/2 och plockade ner ställningen.
Under Fredag 3/2, slutade anläggningen att producera.
När jag går in i felloggen så visar den "isolationsfel" under Lördagen den 4/2 loggar den Isolationsfel.
Under fredagen,  finns 2 st andra fel loggade under fredagen, men vet inte vad dom betyder?
1. Fel 8X2B: I-RCD 1
2. Fel 8X34: VinP Max

Jag har 36 st paneler och lika många Optimerare.
Dom är installerade i 2 st Strängar.
Verkar som att produktionen lägger ner helt och hållet när det blir ett fel.
Hur som helst har anläggningen inte producerat något sedan i Torsdags, (då producerades 21,6 kwh)
Under Fredagen 3/2 levererade anläggningen 0 kwh.
Under Lördagen 4/2 levererade anläggningen 15 wh

Börjar bli allvarligt trött på att det inte fungerar, känns allvarligt som att Optimerar endast tillför problem!

Jo dom lämnar 25 års garanti på Optimerar, men hur länge kan dom betal 6 gubbar en halv dag för att byta 1 eller 2 enheter?

Nu har jag gjort en felanmälan igen, så får vi se hur länge det dröjer innan dom skall bygga ställning igen!

Leverantören säger att tillverkaren är medveten om felet och att dom jobbar på det!
Men det hjälper knappast mej!

Ingen sol idag! Men det kan ju lika väl vara så om min investering ändå inte genererar något!

Re: Solaredge växelriktare utan effektoptimerare?

Men du har väl av installatören fått dokumentation över anläggningen:
Där ska du ha lista över alla komponenter,
-växelriktare, fabrikat typ,
-effektoptimerare, fabrikat och typ.
-datablad på växelriktaren.
-datablad på panelerna.
-datablad på effektoptimerarna.
-datablad på överspänningsskydd DC-sidan.
-schema över strängkoppling.
-flashlista på alla paneler.
-fabrikat på montagesystem och typ på fästen.
-datablad viktiga komponeneter montagesystemet.
-vind- och snölastberäkning(som bevisar att det håller för alla väder).
-beräkning på förväntad produktion, per månad och per år.

Sådant behövs för framtida felsökning, t.ex. just nu då du har problem. Det är inte du som har problem utan din installatör som inte får det att fungera tillfredsställande. Men det är du som drabbas.
Så begär in det nu, annars får du förmodligen aldrig det.

Vi har sedan 7 år en SolarEdge-växelriktare SE12.5k på 12,5 kW AC-uteffekt och totalt 83 st SolarEdge effektoptimerare P300 och några P400 och S440. Litet blandat pga 2 utbyggnader. 6 st effektoptimerare har pajat hittills, ca en om året.

Vad är det för fel som är så känt som du kallar "känt fel". Det vore intressant att höra vad det skulle vara.

Så du har 18 st seriekopplade effektoptimerare in på varje MPPT-ingång?
Alltså det sitter 4 st ingående solarkablar på undersidan på växelriktaren, anslutna med solarkontakter(svarta kontakter).

Det finns info hur man kommer tillrätta med isolationsfel.  Det rör sig om en oacceptabelt stor läckström från plussolarkabel eller minussolarkabel till jord(gröngul). Då säger växelriktaren ifrån att den inte vill jobba.
Se detta!
SolarEdge_application_note_isolation_fault_troubleshooting.pdf

Vi har aldrig haft något isolationsfel.

Men kolla vad du har för isolationsvärde på din växelriktare! Se bild.
Du loggar in här på SolarEdges portal med ditt användarnamn och lösenord: https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/login
Välj "layout" sedan muspekare på växelriktarsymbolen, högerklicka, välj "information"

Isolationsvärdet på en 3-fas-växelriktare ska vara större än 1 MOhm. På min bild visas att det är 6695,66 kOhm som är lika med 6,69 MOhm.  Så vår växelriktare har högt och bra isolationsmotstånd, och alltså inga problem.

Där i "Info" vid "modell" står vad du har för typ av SolarEdge-växelriktare.

Din nedersta felkod 8x34 finns här i detta dokument sidan 2 längst ner.
Det betyder alltför hög DC-spänning, dvs strängspänningen(eller kanske de menar säkerhetsspänningen 1 volt per effektoptimerare) på någon av dina 2 strängar är alltför hög.
Men det är väldigt konstigt, om du har endast 18 st seriekopplade på varje MPPT-ingång, att det då skulle bli för hög strängspänning. SolarEdge-växelriktare ska ju normalt ha 550 till 950 Volt in där.
On/off switch, som de nämner i dokumentet nedan, är den lilla röda vippströmbrytaren på undersidan av växelriktaren, inte AC-brytaren.
Ta reda på vad du har för effektoptimerare, typen!

SolarEdgeFelkoderse-inverter-installation-guide-error-codes.pdf

Var är din växelriktare monterad? Inomhus eller utomhus. Vi har vår monterad inomhus, i garaget, för att den ska vara skyddad mot väder och vind och få ett långt liv.