Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Kanske nya serien S och då S500B som är på 500 W nominellt, men panel på 5 % högre märkeffekt får kopplas till den. 500 W + 5 % är just 525 W. Den är bättre för dig då den kan ge ut uppåt 80 V/effektoptimerare, och dina fenomen måtte bli mindre. Men du(eller rättare din solcellsfirma) kanske måste fråga om lov av SolarEdge för att få använda den, pga en 525 Wp panel har plus-tolerans och kan ha uppåt 529,99 W. Vilket du kommer att se i flashlistan när du får den av din solcellsfirma.

Vi byggde själva vår SolarEdgeanläggning för ca 6 år sedan och var vår egen installatör så att säga, och har kvar inloggning för att göra beräkningar i SolarEdge-program. Alltså högre SolarEdgebehörighet än vad du har.

Ja, SolarEdge effektoptimerare P505 står med på Elsäkerhetsverkets säljstopplista.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/forsaljningsforbud/solaredge-tvingas-saljstoppa-vaxelriktare/

Men du säger att din anläggning producerar som den ska jämfört med förväntad produktion per månad. Alltså ditt problem är inte akut och du lider under tiden ingen egentlig ekonomisk skada.

När din solcellsfirma kopplade om strängarna till annan dragning, monterade de då bort panelerna? Måtte ha varit mycket jobb i så fall, även med byggställning.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
liten uppdatering...
Fick flashlista idag på vilka enheter jag har och hur strängarna är dragna och det stämde med hur de sa att de drog om dem. Ja, det var mycket jobb för dem att dra om då de fick lossa på mer eller mindre alla paneler. Samtidigt var det ju visst slarv med uppfästning av kablarna de fått nedslag på i besiktningen så det var nog kanske bra att de gjorde om från grunden.

Tyvärr så har de inte fått svar från Solaredge om det är OK att köra med 525W paneler (STP525S-C72/Vmhb) på mina S500 optimerare. Inser att de lagt in panelerna som 520W (STP-520S-C72/ Vmhb) i systemet.
Å ena sidan... positivt att jag fick 5 extra watt per panel! Å andra sidan... inte bra om optimerarnas livslängd minskar för att de blir överbelastade!

Hur gjorde du för att blir egen installerare och få fulla rättigheter i portalen. Testade lite men den ville inte godkänna detta utan att jag listade vilken min leverantör var etc. Hade velat att testa att skapa ett system med mina paneler och S500 optimerarna och se om man fick OK eller inte. Kan inte låta bli att vara lite orolig för att Cellsolar "övertalar" Solaredge att godkänna denna kombo fast de egentligen inte tycker att den är OK. Det hade ju varit jäkla jobbigt att byta ut alla och frågan är även om det ens finns passande optimerare just nu till 525W paneler eller större.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Men din solcellsfirma är väl installatör och har ju därför gratis tillgång till SolarEdges beräkningprogram och kan göra en beräkning som din anläggning är byggd nu, alltså med 525 Wp paneler och SolarEdge S500 effektoptimerare.
Om programmet inte protesterar, och ger beräkningsresultat utan kommentarer, kan man ju ta det som att SolarEdge godkänner det hela. Skriv ut och spara beräkningen inför ev. framtida garantianspråk.

Det var länge sedan jag byggde den anläggningen vi har, ca 6 à 7 år sedan och då fick man i stort sett fulla rättigheter. Det har jag kvar, men jag har inte allra högsta SolarEdge-behörigheten. Jag tror inte SolarEdge hade representation i Sverige då. Men vissa saker kan jag inte göra. Men det är Cellsolar som ska utföra SolarEdge-beräkningen. Du som köpt en nyckelfärdig anläggning av Cellsolar ska inte behöva göra deras jobb.

Jag tror att det var helt onödigt arbeta att ändra strängarna med allt jobb att plocka bort och lägga tillbaka nästan alla paneler. Jag menar onödigt arbete för att endast ändra strängdragningen. Och det hjälpte ju heller inte ett dugg att ändra strängarna. Det verkar som din solcellsfirma inte ens har bemödat sig att analysera och försökt utröna vad som orsakar ditt fenomen och sedan gjort lämplig åtgärd för att avhjälpa.
Istället någon slags huvudlös panikåtgärd och ändrat strängdragningen. Då kan de säga att de gjort mycket extrajobb och lagt många extratimma och att du ska vara nöjd. Men det är ju det att de gjort helt fel åtgärder, om det är dina fenomen som ska åtgärdas, tror jag.

Var i landet har du din anläggning? Nära vilken stad?
Jag skulle kunna prova och se om jag kan göra en SolarEdgeberäkning för din anläggning.
Taklutning för takyta mot sydost?
Taklutning för takyta mot sydväst?

Din växelriktare är en SolarEdge SE12.5k-N4 SetApp, på 12,5 kW

Panelerna du har är dessa?

Suntech 395 Wp
Suntech STP 525S-C72/Vmhb  525 Wp

Finns mer exakt beteckning på den på 395 Wp och för 525 Wp? Det står nog i databladet över panelen som du fått tillsamnmans med annan dokumentation från din solcellsfirma.
De där "Mono" är kanske inte med i panelbeteckningen, utan kan vara text som din solcellsfirma på eget bevåg lagt dit i sin offert.

Dina 525 Wp paneler kanske är "bifacial" dvs kan göra ström av ljus som infaller från baksidan. Sådana paneler är tänkta att monteras på markställning där de just får ljus både framifrån och bakifrån.
Läggs de däremot på ett villatak som du har dem, får de knappast något ljus bakifrån. Då kan man tänka att de inte kan uppnå full effekt 525 Wp, och då skonsammare för S500 effektoptimeraren. Därför ska man titta noga i databladen över dina paneler vad det är för typ.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Ja, min installatör måste absolut kunna köra om beräkningen i Solaredge designer programmet. Men då de svarat på flertalet andra frågor och inte just på detta med om S500 optimeraren är godkänd för mina 525W paneler så blir man ju lite misstänksam att svaret kanske var att programmet inte godkände detta och att de då går vidare till Solaredge för att få godkännande separat. (ren spekulation)

Nej, jobbet med att dra om slingorna hjälpte ju inte att få bort mitt problem med "voltage blocking" men jag tror ändå att det var positivt att de gjorde detta då nu alla kablar drogs om och nu förhoppningsvis rätt uppfästa och inte "i spänn".

Hade varit väldigt tacksamt om du vill köra in mina optimerare  och paneler i Solaredge designer för att få se om den ger "grönt ljus".

Mina värden är:
Location: Spandelstorp (Karlskrona)

23 paneler  STP525S-C72/Vmhb
i azimut 65 (244 grader)
Taklutning 27 grader

5 paneler  STP525S-C72/Vmhb
i azimut -25 (154 grader)
Taklutning 27 grader

4 paneler  STP395S-C54/Umhb
i azimut -25 (154 grader)
Taklutning 27 grader

alla skall ha optimerare S500

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Karskrona räcker som ortsangivelse, det är bara för att få solinstrålningen per år.
Den närmare ortsangivelsen kan du radera.

I SolarEdge-programmet finns inte din panel med. Däremot finns med Suntech Power STP520S-C72/Vmhb och mängder med andra Suntech paneler.

Din andra panel finns med  i SolarEdge-programmet Suntech Power STP395S-C54/Umhb Full Black.
Här från Suntech hemsida : Suntech_EN_Ultra_V_mini_STP410S_C54_Umhb-1.pdf
Panel som inte finns med får man då manuellt lägga in, och då behövs databladet. Extra jobb.

Jag hittade till slut på internet databladet över din 525 Wp panel. Suntech_EN-Ultra_V-520W-full-black-.pdf
Här är försök till beräkning med SolarEdge Designer, som det ser ut på skärmen när jag försöker.

Karlskrona_525Wp+395Wp_SolarEdge_Designer.jpg

Här hela resultatet: Karlskrona_Suntech_525Wp+395Wp_S500.pdf

Så jag försöker med 520Wp paneler:

Karlskrona_520Wp+395Wp_SolarEdge_-_Designer.jpg

SolarEdge-programmet anger när man provar att försöka "stränga" "String invalid due to invalid optimizer"

För båda fallen är det med S500 effektoptimerare och dina 395 Wp paneler.
Jag tänkte att det kanske skulle gå med likadana panelr som du har fast 520 Wp, men det går inte heller.

Jag provade att byta till effektoptimerare S500B, men går inte heller.

När jag provar att ha effektoptimerare P601, som är på 600 W, då går det, se här
Suntech525Wp+395Wp_o_P601_SolarEdge_Designer.jpg

Din solcellsfirma får visa med en SolarEdge beräkning att det går om de lyckas med det.
Risken är nu att SolarEdge frånsäger sig alla garantier i och med din solcellsfirma har åsidosatt SolarEdges designregler för hur man kopplar och även använt oriktig effektoptimerare. Så länge du inte har någon skada som ersätts av SolarEdge-garantin gör det klart inget, men du vet inte när och om något kommer att gå sönder inom garantitiden. Går något sönder får du betala allt själv.

Din 525Wp panel är enligt databladet inte bifacial, dvs den kan inte tillgodogöra sig ljus på baksidan.

Kan du inte höra direkt med SolarEdge support om din strängning och paneler och effektoptimerare är OK?
Skriv på engelska och fråga om din anläggning är OK. Din anläggning är i Sverige(inte i soliga Spanien) och av den anledningen att de godkänner S500 för 525Wp panel. Du måste göra en fin uppställning på, väderstreck, taklutning, paneler och växelriktare. Ange växelriktarens serienummer, då kan SolarEdge nog gå in och titta på din anläggning. Men din solcellsfirma har väl lagt in falska uppgift om paneleffekt, och satt 520 Wp
support@solaredge.com

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

joka
Ha ha ha kan bara sitta och le! Du är grymt hjälpsam!
Stort tack för all tid du lagt ner!

Jag tror inte att min installatör har kört med S500 utan med P505 i och med att det var denna som har stått i alla dokument jag fått. De hade tidigare lagt in Suntech 520W panelerna men när jag kommenterade att detta ju inte stämde så har de nu ändrat.... till.... ett helt annat märke DMEGC DM525M10-72HBB/-V. (Suck)

Inte bra att S500 inte får OK i Solaredge designer med mina paneler!
Jag skall dels skicka en egen fråga till solaredge (tack för adressen) och dels utmana min installatör hur det går med att kontrollera om det är en OK kombo och att garantierna gäller.

Stort tack!

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Anger man i SolarEdge-beräkningen en SE12.5k då finns bara S440, S500, S500B, P601 att välja på som effektoptimerare. Det går alltså inte att välja P505. Den finns inte med i rullgardinlistan, se bild nedan.
Hur kan din solcellsfirma ha räknat med P505 den finns ju inte med och går inte att välja.

Äldre effektoptimerare t.x. P300 eller P370 eller P401 finns heller inte med. Om en person ska bygga ut sin ett par år äldre anläggning och har idag P300, avser att bygga ut med några S500 då går det inte att göra en SolarEdge-beräkning över det. Det är ju konstigt.

Att din solcellsfirma inte lade in din 525 Wp modul utan helt annat fabrikat, beror nog på att SolarEdge inte har lagt in den i sin databas, och på att de är lata, och inte ville knappa in data för panelen. Jag knappade in data över din panel, när jag gjorde beräkningen.

Din solcellsfirma kan ev. av SolarEdge riskera bli fråntagen rättigheten att installera SolarEdge. Det är nog ungefär som för en bilmärkesverkstad, om de missköter sig, blir de av med rättigheten sälja och att reparera bilmärket.

Re: Solaredge system där skugga påverkar andra paneler i samma sträng

Jag kontaktade för ca 2 veckor sedan själv solarEdge på support@solaredge.com och bad dem uppdatera mjukvaran i vår gamla SolarEdge växelriktare. De kan fjärruppdatera. Detta för att kunna använda de nya S440 för en utbyggnad av befintlig anläggning. Det finns inga SolarEdge P401 på 400 W att köpa, som jag helst velat ha, utan bara de nya alternativet serie-S  S440. Först får man direkt automatiskt ett ärendenummer, sedan tog det 4 dagar att få svar. Är OK tycker jag.

Jag kan tillägga att SolarEdges beräkningprogram du ovan fick skärmbilder från, är web-baserat, och själva programmet ligger i SolarEdge-server, och själva har man bara sin egen betjäningskonsol(dator, bildskärm och tangentbort, mus). Därför är ju alltid SolarEdges beräkningsprogram av den senaste uppdateringen.

Det kan hända att din solcellsfirma har gjort en SolarEdgeberäkning, men då kanske för ett år sedan, och då kan det ju ha varit en tidigare version av den web-baserade programmet, och ha funnits med P505.  P505 är på max 505 W, och programmet skulle kanske då "svälja" dina 525 Wp paneler, men är tveksamt.
12