Solaredge mjukvaruuppdatering

Andreas
Behöver uppdatera Solaredge invertern (SE17K) till senaste mjukvaran. Vad jag förstår kan man göra det via SD kort eller över nätet då den är uppkopplad via nätverkskabel (uppdatering via nätet verkar dock inte ske automatiskt utan måste pushas från Solaredge?). Måste jag vara i kontakt med supporten eller kan man hitta senaste filerna för nedladdning någonstans så jag kan uppdatera via SD-kort?

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

Arne
Hej och välkommen till forumet!

Du säger inte vilken behörighet du har till ditt SolarEdgesystem.
Har du installatörsbehörighet eller bara användarbehörighet(vanligen hus- eller fastighetsägarens behörighet)?

Har du installatörsbehörighet då ser det ut som på bilen nedan:

Och då kan du kontakta SolarEdge per epost och be dem uppdatera. Det finns en flik "support" som du ser.
Jag tror de har fjärråtkomst till din växelriktare. Då ska växelriktaren klart ha kontakt med internet via fast kabel eller trådlöst.

Kan man uppdatera via SD-kort? Finns det en slits att sticka in sådant på växelriktaren?
Eller måste man skruva av apparatkåpan?

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

BerntMgn38
Hej om det är OK hakar jag på denna tråd. Min VX är modellen utan display o ska gå att uppdatera via appen mySolaredge. Tanken är att man ska kunna som användare kunna byta lösenord o initiera uppdatering av Bios utan att behöva besvära installatören. Har någon på detta forum lyckats med detta ?
Ps Vx har internetkoppling via wifi till min router.
mvh BerntMgn
//BerntMgn

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

Arne
Vi har en SolarEdge SE12.5k installerad ca juli 2015. Vi har inte uppdaterad den. Vi har inte sett något behov för det. Allt funkar ju fortfarande.

Varför vill du uppdatera? Fungerar inte anläggningen?
Är det växelriktaren mjukvara du vill uppdatera eller din applikation i någon mobiltelefon?
Vad vill du uppnå med en uppdatering?

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

BerntMgn38
Nja nu är det så att jag är dator freik o hatar när hundratals ingeniörer som gör allt för att förbättra den produkt jag köpt, inte går eller är svår att uppdatera.
Om man inte följer med i utvecklingen så kommer produkten att bli föråldrad alldeles för tidigt.
Dessutom har inte alltid installatören den kundskap eller intresse för detta.
När det gäller Solaredge vx med wifi så har utvecklarna kommit med en lösning som presenteras i dokument o videoform. Men min fråga är om någon här på forummet lyckats koppla upp sig direkt till vx med mySolarapp
o inte bara via monitoringplattformen.
//BerntMgn
//BerntMgn

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

Arne
I de nya SolarEdgeväxelriktarna som du har, de utan display, de har tydligen inbyggt Wifi, men det är svagt, så du måste stå precis bredvid växelriktaren med en bärbar dator om du vill nå växelriktaren. Det är vad jag har hört. Vill man förstärka den Wifin, får man montera en antenn på växelriktaren och finns en sats att köpa till.

Så är det troligen att det saknas intresse hos solcellsinstallatörer att förlora tid på att hålla på att krånga med uppdateringar om anläggningen fungerar. De nöjer sig nog med att anläggningen fungerar måttligt så de kan skicka fakturan och inkassera.

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

BerntMgn38
Hej Denna tillsats med extra antenn finns redan i min vx.
Vx kopplar ju upp sig mot monitoringportalen via denna så den kopplingen funkar ok.
Problemet är uppkopplingen med app. som man ihärdigt påstår ska funka i reklam o tekn. dokument.
Vx SSID kan inte låsa uppkopling utan blir utestängd p.g.a att mina övriga SSID i mitt nät har internetkontakt. Detta är som jag ser det en logisk miss av tekn.
PS via API kan jag kolla upp vx programvaru status. Men är lite frustrerad över att SetApp behörighet endast innnehas av installatören.
Gäller funktion byta password  o initiera progrv.uppd.
//BerntMgn

//BerntMgn

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

Arne
På den SolarEdge växelriktaren vi har SE12.5k som har display, då när den skulle köras igång, då knappade vi och valde menyer direkt på växelriktaren och gjorde alla inställningarna. På så sätt körde man igång den 1:a gången.

Nu när SolarEdge växelriktare t.ex. SE17k-N4 SetApp helt saknar display, kan man inte göra så, utan måste man ladda ner ett program till en bärbardator eller i en mobiltelefon och göra inställningarna för växelriktaren via en sådan extern apparat medelst WiFi. Så måste den personen som körde igång din anläggning ha gjort. Be att få inloggningsuppgifterna av denne.

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

BerntMgn38

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

Arne
Vi hade tidigare ett problem med internet-routern, den sänder (ger sig till känna) samtidigt på 2 frekvensen jag tror 2 GHz och 5 GHz.  Kopplade man sig via Wifi till t.ex. 2 GHz då funkade internetuppkopplingen bara kanske 3 minuter sedan kopplades man bort, trots stark signal.  Det var tröstlös besvärligt. Men kopplade man sig via 5GHz då funkade det utan problem. Kolla detta! Det kan vara din internet-router som är boven i dramat.

Men du vill koppla dig direkt till växelriktaren. Du ska kunna stänga av din internet-router och kunna koppla dig direkt via växelriktaren egna Wifi. Du ska inte behöva något internet just för att logga in i växelriktaren.

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

BerntMgn38
Hej. Allt är tänkt på o provat. Allt i min egen router(Dovado Mesh) eller dess inställningar är provat.
Att stänga av Router helt funkar inte alls för vx vill ha internet
Alla andra liknande prylar i nätet som man kan nå sker ju via ett webbgränsnitt men det saknas i vx.
Kan vara den logiska missen av tekn. avd.
Att dom är medvetna om problemet syns i alla uppdateringar och notiser som skett dom senaste månaderna.
Supporten hänvisar oftast till en nyare uppdaterning men oops då ska installatören kontakta Solaredge o dessa initierar en uppdatering, detta kan ta flera månader.
Min önskan från början var att komma i kontakt med någon på detta forum som har samma problem ell som rent av har ett fungerande.
I dom äldre vx med display kan man göra allt jag önskar t.o.m ladda in uppdateringar.

//BerntMgn
//BerntMgn

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

BerntMgn38
This post was updated on .
Hej igen
Denna ny relisade pryl kan vara lösningen:
https://www.solaredge.com/products/communication/wireless-gateway#/
En annan lösning är att WiFi nätverket kanal för 2.4Mhz måste vara lägre än kanal 8.

//BerntMgn
//BerntMgn

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

Arne
Jag tror inte alls att SolarEdgeväxelriktaren SE17k-N4Setapp behöver någon internetuppkoppling för att kunna producera. Men för att den regelmässigt ska kunna ladda upp sina driftsdata till SolarEdgeportalen behövs internetuppkoppling. Du ser inte heller genast när en SolarEdge-effektoptimerare har gått sönder, om växelriktaren inte får ladda upp sina data till SolarEdgeportalen. I och med att SE17k-N4Setapp saknar display, kan man inte direkt på växelriktaren se om den är i drift och fungerar som den ska. Jag vet inte om den har någon grön lampa som indikerar normaldrift eller om man med bärbar dator kan förbinda sig (utan internet) direkt till växelriktaren direkt via Wifi och se hur den fungerar, när den saknar internetuppkoppling?

Re: Solaredge mjukvaruuppdatering

BerntMgn38
Hej nu funkar mySolaredge app som den var tänkt efter att jag sänkt kanal på 2.4Mhz bandet.
Det tog supporten ett antal månader att komma på vad som gällde för deras Com kort.
Ps Detta har inget med produktionen eller monitoreringen att göra, detta har funkat från dag ett. DS
// BerntMgn
//BerntMgn