SolarEdge portal

Westcoast
Hej! Nu när jag tjuvstartar min anläggning inser jag att de data som kommer upp i dasboard i min Solaredgepoprtal inte ser ut som de grafer flera andra lagt ut. Kan jag konfiguerera dashboard och i så fall var gör jag det? Och är det olika data i olika plattformar, t ex PC, Android telefon och platta eller iPad? Här har jag inte lagt någon kraft utan bara förutsatt att jag får samma typ av grafer som alla andra... men... jag behöver helt klart lite hjälp!

Re: SolarEdge portal

Westcoast
 Min vy i dashboard en solig premiärdag - med värmerekord...

Re: SolarEdge portal

Dashboard som du får när du loggar in via monitor funktionen på solaredge hemsida har ändrats rejält under åren.

Jämför inte bilder får tex förra året med nu.

Dessutom så ändras presentationen om du har en elmätare som visar produktionen. Då får du ifyllda grafer annars inte. Om jag minns rätt.
Ännu mer blir det om man skaffar en Tesla powerwall (batteribank).
Har bara sett bilder på hur det blir.

Apparna ser inte heller likadana ut som monitor sidan. Bara ganska lika.

Bara några få inställningar finns. tex estimerad produktion. Däremot så har det med åren kommit till en del roliga funktioner i graferna. Flera av delarna är klickbara så man kan stänga av vissa visningar och man kan via en ikon få excel data för egen analys.
För att inte tala om chart funktionen. Där kan man få fram mycket rolig info...

I layout läget så kan man styra nästan allt i växelriktaren. Man behöver inte vara vid den och trycka på dess knappar. Nästan allt kan numera styras via webguiet.

Dock så rekommendera jag dig att tanka ner styrprogrammet som du kan kommunicera via serieporten. Där går det att göra alla inställningar som behövs å lite till.

Sent: Saturday, June 4, 2016 6:00 PM
Subject: SolarEdge portal

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/SolarEdge-portal-tp5010703.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SolarEdge portal

Torbjörn Gunberg
Har köpt en solel anläggning från Nordensolar verkar vara det sämsta jag någonsin gjort, de verkar inte kunna eller hjälpa till med något, manual till växelriktare fick jag ta fram själv från Solaredges hemsida,
fick en WI-FI grej som jag trodde jag skulle få data till min dator, men det var troligen bara sändare från växelriktaren, borde vad jag kan förstå vara en sats som inkluderar mottagnings utrustning också finns på edges hemsida. Var finns den här Solaredge portalen och hur får jag tag i den

Re: SolarEdge portal

Westcoast
Installatören (du?) registrerar konto hos Solaredge och konfigurerar anläggningen där. Sen får du inloggning osv så du kommer igång med app mm. Jag kör trådad Internetuppkoppling men det är väl bara att pyssla tills växelriktaren kommer ut på Internet och hittar Solaredge tänker jag.

Du får ju bygga upp anläggningen panel gör panel, optimerare för optimerare om det är du som installerat själv.

Lycka till!

Re: SolarEdge portal

Arne
Torbjörn Gunberg,
Du har inte tittat här i forumet. Här hittar du väldigt mycket om du bemödar dig.
Se t.ex. vår tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html
Jag tror inte det skadar om du läser igenom den.

eller tråden för bekantens SolarEdge-anläggning.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-20-12-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Varför skulle firman du köpt avläggningen inte kunna hjälpa dig? Saknar de erfarenhet och inte kan sakerna de säljer?