SolarEdge och brandväggsinställningar

Westcoast
Ni som har SolarEdge anläggningar, har ni gjort någon inställning i brandväggen? Jag läser att "det verkar som att SolarEdge kopplar upp sig för felsökning". För att det ska funka måste väl någon inställning göras i brandväggen i routern, eller har jag missat nåt här? För i grunden, med en normalt konfigurerad brandvägg så ska väl rapportering till Solaredge portalen bara fungera utan inställningar?

Re: SolarEdge och brandväggsinställningar

Vi har inte tänkt på någon brandvägg, eller gjort någon inställning på internetmodemet.
Allt funkar ju. Det är möjligt att om SolarEdge skulle vilja uppdatera sin programmvara i vår växelriktare, att de då stoppas av en brandvägg i vårt internetmodemet. Men, då måste väl SolarEdge säga till oss hur internetmodemet skall vara inställt.

Bekanten, som också har en SolarEdge-växelriktare, fick nyligen fel på den, vilket även omnämnts i detta forum. SolarEdge-teknikerna trodde det var fel på mjukvaran, och sa att de skulle uppdatera. Då troligen via internet. Men, de verkade inte ha lyckats med det. De skickade ju efter några dagar ersättningsväxelriktare.

Re: SolarEdge och brandväggsinställningar

TommyE
Jag skulle inte uppskatta om SolarEdge självmant gick in och fixade och donade i min växelriktare (om jag haft en SolarEdge). Uppdatering av programvaran sköter jag själv. Behöver dom (Fronius i mitt fall) komma åt växelriktaren så får dom snällt be om lov först.

Re: SolarEdge och brandväggsinställningar

Westcoast
Jag tänker också så... frågar de så får de men inte annars...  :-)