SolarEdge hack i kurvor?

Re: SolarEdge hack i kurvor?

Mono Wafer
Detta är en kopia på ett inlägg i Westcoast projekttråd, vill att inläggen fortsätter här i just denna fråga så slipper vi belasta projekttråden.

Frågvis, du har alltså en SolarEdge anläggning, och har hack ända ner till noll i din konsumtionskurva (den röda) i SolarEdge appen? Hur många hack har du per dygn?
När du skriver "Jag har inte hacken i PC:n i den lite mer avancerade rapporten" menar du då SE portalens Dashboard eller Chart?
Vad har du för mätutrustning, har du S0-kabel eller den dyrare Wattnode?

Mina hack syns i både appen och Dashboard, men inte i Chart.
Har konstaterat att hacken beror på saknade mätvärden, men i bredare hack kan det ändå finnas ett enstaka isolerat mätvärde, och i Dashboard (och appen) så sammanbinds inte detta mätvärde med de övriga mätvärdena med en linje. I Chart däremot så sammanbinds alla mätvärden med linje även om värden saknas och även om ett mätvärde saknar mätvärde före och efter.
Detta har jag kommit fram till genom att zomma in i Dachboard respektive Chart samt jämföra dessa. Har också fört muspekaren över kurvorna för att hitta mätpunkter. Med min S0-kabel variant så ligger mätpunkterna i Dashboard och Chart för konsumtion med 15 min. intervall.
Frågan är varför mätvärden saknas.

Re: SolarEdge hack i kurvor?

Mono Wafer
Ni som har installerat Wattnode-mätare eller S0-kabel/mätare, har ni installerat mätaren "at the grid connection point (feed-in reading)" eller "at the load consumption point (consumption reading)" ?
Svara gärna även om ni inte har problem med omotiverade hack ner till noll i konsumtionskurvan (eller annan kurva?) och nämn också om ni har hack.

Re: SolarEdge hack i kurvor?

Mono Wafer
Så har då äntligen mina problem med hack i konsumtionskurvan löst sig.
Efter felanmälan till SolarEdge kom så deras första kommentar:

”the notches are a result of broken internet connection. You will need more stable. Please dont use Power-LAN via AC-Line or WLAN. Best way is fixed Ethernet LAN Cat6 or 7.
We will try to sniff the data packages send from inverter and optimize the flow but without guarantee.”

Denna orsak trodde jag inte på, men ändå så bytte jag ut mina fasta kablar LAN Cat5e UTP + Cat6 FTP, med ett par skarvar på vägen och via en gammal switch, till en Cat6 FTP och direkt till routern. Jag ändrade också på supportens rekommendation server IP adress i invertern samt  server port. I samband med detta tog jag mig också tid att under en stund studera Communication Status Display och såg då några ping failures. Resultatet efter mina åtgärder blev emellertid, som jag trodde, ingen förändring av hacken.

Nästa besked från supporten var:

”I finished update on the inverter by remote and I was running data flow control tool. From our side now it looks good. Please check the results within the next few days.”

De gjorde tydligen någon form av uppdatering på invertern, men resultatet, ingen förbättring.

Jag meddelade supporten att problemet kvarstår och att jag förväntar mig att de löser problemet då jag ju köpt en produkt av dem för loggning (S0-kabeln) som levererar ett oacceptabelt resultat.
Påminde dem också om min tidigare fråga om varför det bara är hack i konsumtionskurvan och inte i produktionskurvan apropå om problemet skulle ligga i problem med dataflödet. Har fortfarande inte fått svar på det.

Nästa svar från supporten:

”we will send you a new communication board which supports the new firmware version. This should solve the gap issue. If the problem persists we suggest you install a WattNode meter which has a much smaller response time than an S0 meter.”

Ett nytt kommunikationskort levererades på garanti, jag gjorde utbytet samt SD card upgrade, tyckte inte installationen av mjukvaran funkade då jag inte fick något ”Done” på display’en.
Men visst, nästa dag var produktionen igång och inga hack i konsumtionskurvan, oooo va gött.

Jag meddelade dem att problemet med hack i konsumtionskurvan var löst, men också:
”But statistics for the site regarding lifetime energy and planted tree, CO2 saving, light bulbs, is gone / reset after the upgrade. Can you recover this data?”

Supportsvar:

”We will fix the problem with the missing statistic in the dashboard and let you know.”

Statistiken har de ännu inte fixat, men ärendet ligger fortfarande med status pågående.

Positivt, förutom att hacken i kurvorna är fixat, är att jag nu också på köpet har fått en ny version av grafik/interface i appen och i Dashboard. Se bilder:

Ny Dashboard med effekter ganska live.

Även detta är nytt.

Här syns hacken tydligt.

Här syns tydligt när hacken upphört.

Inga hack.

Re: SolarEdge hack i kurvor?

Westcoast
Har du ett ticketnummer jag kan hänvisa till? Så jag slipper samma långa resa?

Re: SolarEdge hack i kurvor?

Westcoast
Så har jag också kontaktat supporten och nu är hacken borta från min portal också fast utan återkoppling från Solaredgesupporten. En dag var det bara fixat. :-)

Re: SolarEdge hack i kurvor?

Mono Wafer
Nu, efter hela två månader, har SolarEdge supporten även fixat till min statistik avseende Energi Totalt samt Miljöfördelar, som nollställdes vid uppgraderingen av mjukvaran i samband med bytet av kommunikationskortet för att fixa bort hacken i kurvorna som jag haft. Har väl ändå viss förståelse för den långa handläggningstiden, det är ju ändå bara statistik.