SolarEdge, SMA eller vad?

Jonas
Hej

Jag håller just nu på och planerar inköp av solceller till mitt hus och kommer ta in offerter från ett antal leverantörer.

Nu till frågan...

Vilken inverter ska man satsa på? SolarEdge verkar med min ytterst lilla kunskap vara bra, men SMA verkar ju stora på marknaden.

Jag kommer till en början ha 32 eller 36 paneler på mitt hustak som ligger mot sydöst, men funderar på att vid ett senare tillfälle sätta ytterligare cirka 10 paneler på mitt ej ännu byggda uterum mot söder.

Tacksam för alla råd och svar jag kan få...

/Jonas

Re: SolarEdge, SMA eller vad?

Jag har syd-ost läge och kör med sma och är nöjd.
Om du väljer sma bör du göra på följande sätt:
2 strängar för paneler med 60 celler eller 3 strängar (panelantal ska vara delbart på 3)om det är fler celler per panel.
Din utbyggnad bör byggas med paneler som har fler celler än 60st/panel för att komma upp ordentligt i spänning.
Utbyggnaden görs  i en sträng.
Allt är inkopplingsbart till en sma både före och efter.
Sma 10.000 alternativt 12000 vore lämpligt.

Andra får svara för solaredge.