SolarEdge P300 obduktion för fastställa dödsorsak

SolarEdge P300 obduktion för fastställa dödsorsak

Den 3:e av 69 st P300 drog sin sista suck i början av juni 2019. Jag tänkte det skulle vara intressant att se vad som orsakat dödsfallet genom att titta på inälvorna. Kan det ha varit ålderssvaghet efter ca 4 års arbeta på ett tak i obarmhärtiga förhållanden med sträng kyla och brännande hetta?

Men det är lättare sagt än gjort.

Först befrias P300 från plåtläppen. Sedan bänds en svart kylfläns bort.
En besynnerlig tranparent plastfilm med orange tätning kan lätt rivas bort.
Men sedan är det betydligt svårare att komma vidare.

Jag provad att med bågfil såga långa ca 3 mm djupa spår i plasten längs de 4 kanterna med förhoppning att det skulle gå att bända upp och se inälvorna. Men det verkar inte gå att bända loss bakstycket. Allt verkar ingjutet i epoxy? Sitter som berget.

Jag ger upp så länge, men kanske återkommer. Kanske skulle man be en kock som är bra på att öppna ostron hjälpa till.

Re: SolarEdge P300 obduktion för fastställa dödsorsak

Tåbro79
Hej Arne, det är helt rätt tycker jag att undersöka vad som gått sönder. Fast är det ingjutet då blir det svårt . Jag vet inte hur man ska gå tillväga. Har jobbat på Ericsson i Mölndal nästan 40 år med radiokonstruktion. Kretskort i utomhusapparater brukade vi lacka, för att öka isolationen. Det gjorde man i Mölndal eftersom man konstruerade/producerade försvarsprodukter. Fast vi utvecklade civila produkter som radiolänk och med tiden upphörde vi med att lacka kretskorten.
Miljön för utomhuselektronik svår, temperatur, solstrålning, nederbörd, vind, åska, ”djur”. Det blir kallt, varmt, fuktigt, vibrationer, mekaniska spänningar och elektriska.

Jag har själv inga optimerare i min anläggning, fast är alltid intresserad av att lära mig mer. Hittade den är på nätet om SolarEdge, https://www.youtube.com/watch?v=Cet8ptEzFmA , där kan man se hur dom gjuter in enheten i 2 omgångar. Tyckte att dom gula skyltarna på maskinen inte var på engelska, så jag undersökte vidare. Ungerska tyckte Google. Så det visade sig att SolarEdge har/hade montering hos Flextronics i Ungern (Ericsson använde sig också av Flexrtonics)

Som sagt, svårt till omöjligt att avlägsna epoxin?  /Hans

Re: SolarEdge P300 obduktion för fastställa dödsorsak

Ersättnings P300 skickades faktiskt från Ungern.

Ovan har jag sågat bort ca 5 mm på 3 av kanterna, men går fortfarande inte att bända upp.
Man börjar förstå varför SolarEdge inte vill ha de trasiga effektoptimerarna tillbaka. De kan nog inte heller få upp dem och fastställa dödsorsaken.

Ytterligare ca 3 mm bortsågat på 3 kanter.
Nu syns att den är totalt fylld med något vit plastmassa.

Från andra hållet, lika illa här.

Re: SolarEdge P300 obduktion för fastställa dödsorsak

magneten
Öppnade en ingjuten styrehet till en traktor en fång genom att värma på den rehält i en större stekpanna först varvid epoxin eller vad den nu var mjuknade något och fick att pilla bort.

Re: SolarEdge P300 obduktion för fastställa dödsorsak

Tåbro79
Och här finns också en video som visar på en sådan metod.
How to Remove Something Potted in Epoxy Resin  https://www.youtube.com/watch?v=OiPe6f4Oh8E

Det finns fler sökträffar…här är en som föreslår, uppvärmning, hammarslag eller kemikalier.
https://engineering.stackexchange.com/questions/12982/how-to-remove-potting-material-from-an-electronic-package

Kastrullen på spisen verkar vara en metod som man kan ha kontroll på. Enheten verkar innehålla keramiska komponenter och plastkapslade samt 2 spolar. Inga elektrolyter/tantalyter, som nog inte annars tål att bli så varma.

Re: SolarEdge P300 obduktion för fastställa dödsorsak

Arne
Jag sågade bort litet till runt om.