SolarEdge 5.9 kWp 20 paneler

port513
Tjena,

Vi kommer inom kort att installera en SolarEdge 5.9 kWp 20 panelers anläggning med Solar Edge SE6K växelriktare och Solar Edge P300 optimerare.

Vårt tak ligger i sydostlig riktning och montören har räknat att vi kan få ut 6214 kWh av denna anläggning.

Har lite frågor till er som redan har en anläggning och hunnit bli lite varma i kläderna.

Frågor:
1. Tjänar man idag på att köpa in ett batteri så att man kan lagra energin eller är det mer lönsamt att sälja energin till griden?

2. Hur fungerar appen man kan kolla sin anläggning med, är inte den utsatt för IoT hackning om den nu är uppkopplad på mitt nätverk hela tiden?

3. Vart ligger gränsen för hur mycket man får sälja mot vad man köpt? Räcker det med att man köper 1 kWh per år eller hur ser de på det hela? Just nu har vi en underproduktion på ca 400 kWh per år så risken att hamna i problem är väl ganska liten men bra att veta.

4. Hur känsliga är panelerna mot fågelskit? Hur spolar man av dem från detta?

/Henke
Typ av solpaneler: Phono Solar 295
Typ av växelriktare: Solar Edge SE7K
Typ av optimerare: Solar Edge P300
Antal paneler: 20 st
Installerad effekt: 5,9 kWp

Azimut: 325°
Lutning: 30°

Re: SolarEdge 5.9 kWp 20 paneler

TommyE
En tanke runt batterier.
Som det ser ut i dag är batterilösningen i mitt tycke onödigt. Jag får i princip lika mycket betalt för det jag säljer som jag betalar för det jag köper. I princip har jag då ett batteri i elnätet.
Men, det är alltid ett "men", det kräver då att vi får lite extra betalt för det vi säljer, just nu får jag 40öre extra av Vattenfall och jag får 60öre av staten i skattelättnad. Om någon av dessa ändras, så kommer förhållandet mellan köp och sälj såklart också att ändras.

Jag har faktiskt svängt från att varit motståndare till batterier, till att jag nu funderar på om det är möjligt att få in i min anläggning - just för att få tryggheten i att det minskar beroendet av hur elbolaget och staten kommer agera i framtiden.

Re: SolarEdge 5.9 kWp 20 paneler

Något som kan vara bra att tänka på är att kanske redan nu förbereda med skskenor fästen för ytterligare några paneler för framtida behov. Är dina paneler placerade mot sydöst kommer du snarare att få ut kanske max 5400 kWh/år med dina 20 paneler.

Re: SolarEdge 5.9 kWp 20 paneler

Välkommen till forumet!
Jag skulle be dig titta på vad en SolarEdge växelriktare SE17k kostar i jämförselse med din tilltänkta SE6K på 6 kW. Skaffar du dig SE17K på 17 kW har du mycket bra utbyggnadspotential för den, till hela 21 kWp paneler. På en SE6k kan du inte använda alla typer av SolarEdges effektoptimerare, vilket du däremot kan på SE17k. Jag tror en SE17k bara kostar ca 2000 kr mer än en SE6k på 6 kW. Man tror inte det är sant, men så är det. Jag rekommenderar starkt att du kollar upp merpriset för en SE17k.

Ofta behöver man inte rengöra panelerna, såvida du har en paneluppvinkling på mer än ca 10 grader, utan regnet sköter rengöringen. Dessutom är det inte bra med kranvatten som innehåller salter som blir kvar på paneleras täckglas då kranvattnet avdunstar. Man ska använda avjoniserat vatten, alltså destillerat vatten för rengöring.

Skattemyndigheten medger dig endast det direkta avdraget på 0,60 kr/kWh för såld ström från skatten, upp till så många kWh du har köpt under inkomståret.  Alltså, köper du under året 1000 kWh, men säljer 9000 kWh, då får du göra avdraget för endast 1000 kWh. Köper du däremot 12000 kWh under det året, då får du göra avdrag för 9000 kWh. Detta är alltså hur skattemyndigheten ser på det hela. (redigering: var fel tidigare, nu korrekt)

Men sedan har du elhandlaren du måste blidka. Alltså, till det företag du säljer din överskottsström.
De kan ha egna regler hur de ser på det vad gäller att betala dig för din sålda ström. Nästan alla elhandelsbolag, som köper din ström, kräver att du även köper din nödvändiga ström av dem. Kolla upp det!

Det finns sökfunktion i detta forum, det har du tydligen missat, använd den! Du hittar säkert svaren på dina frågor i detta forum.

Varför frågar du inte din solcellsfirma? De måste väl veta, svaren på dina frågor. Är de oförmögna och saknar kunskap att besvara dina frågor kanske du ska överväga annan firma.

Re: SolarEdge 5.9 kWp 20 paneler

port513
Jodå, sökfunktionen har jag använt och när den inte ger mig de svaren jag vill ha så startar jag en tråd. Så att säga att jag inte använt eller missat sökfunktionen är att inte granska fakta i ärendet ;)

Firman svarar på precis allt men jag vill ha andra vinklar på det också, är det fel att fråga då?
Tar ni bara svar från en och samma punkt i livet?
Det finns kanske inte alltid bara ett rätt svar utan en sanningsväg som ligger mellan alla svaren man får och det är den jag letar efter.
Ska jag vara helt ärlig så har redan Sonnen sagt att det idag absolut inte lönar sig med batteri då det blir +-0 på sälj och köp vilket gör att gridden är batteriet åt mig om jag så vill.

Företagen jag har tittat på är E ON och Kraftringen och de ger 1:- + spot om man har en anläggning under 10 kWh och båda kräver att man köper elen av dem såklart. Lutar åt E ON då jag inom förhoppningsvis snar framtid kommer köra en Uniti och då får man elen gratis till den i 5 år.

Angående växelriktare så tror jag inte vårt tak pallar mer paneler än för just 7000 kWh så det kommer sitta en SE7K växelriktare hos oss istället för SE6K som var specat från början.

[...]

Var uppmärksam när priset du får för din solström anges.
Ofta anges den inkl. moms, men moms får en privatperson inte behålla, utan den knycker skattemyndigheten.
Hör om om det är inkl. moms eller exkl, moms.

Om du ska sälja till Kraftringen, tror jag du måste ha din anläggningen inom Kraftringens elnät, annars köper de inte din solström. Det är det väldigt få i Sverige som har.  Kraftringen har även krav på att anläggningen inte får vara för stor, som du nämner, för att få 1,00 kr(exkl. moms eller om det är inkl. moms). OBS uppgifter på hemsidor kan vara gamla. Kolla upp det!

Se upp, EON ger nog bara bra bra ersättning under 1:a året eller så. Sedan kanske bara spottpriset. Kolla upp det innan avtal skrivs.

Ersättning för såld solström ändras ganska ofta hos elhandlarna, tyvärr endast i en riktning, neråt.
Uppgifter om ersättning för solström är färskvara, och blir snabbt gamla.

Re: SolarEdge 5.9 kWp 20 paneler

tor_fransson
E.On ger bara spotpriset +1 kr under första året, därefter spotpriset +10 öre. Denna ersättning är givetvis lagd på priset av anläggningen man köper av dem.

Annars är det spotpriset -4 öre som gäller av E.On. Plus något öre i nätnytta.