Sol > batteri > usb

Jim

Sol > batteri > usb

Jim
tänkte sätta upp en station hemma som i min hjärna omvandlar sol till el som lagras i ett eller flera 12v batteri som sedan är inkopplat till en usb laddnings station, där tillexempel, ipad/telefoner/datorer kan laddas.

några ideer och tankar om detta? vet inte vart jag ska börja någonstans

Re: Sol > batteri > usb

nelos
Här är en USB-laddare som laddar direkt till en telefon istället för att först ladda ett annat batteri:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsladdare-for-mobiltelefoner-med-USB-anslutning-td5001554.html

I ditt fall skulle du ladda 12V-batteri(er), och sedan ansluta enheten för USB-laddning till den.

Re: Sol > batteri > usb

nelos
Hittade denna som tyvärr har en maximal spänning på 5V, men kanske kan användas till något annat:

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/arduino/moduler/step-up-modul-p87910

En liknande för 12V borde gå att hitta i samma prisklass.