Söka bidrag 2 gånger?

Sjöhorvan
Tidigare har jag fått bidrag för en anläggning på mitt uthus som nu har takytan fullt uppbokad av solceller. Om jag nu skulle vilja bygga ut så är det på boningshus. Frågan är om man kan få bidrag för det? Om inte kan man då söka på ett annat fastighetsnr? Jag har nämligen 2 st som är samtaxerade ....2:5 och ....2:6.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Söka bidrag 2 gånger?

magneten
Det går fint så länge det är på olika hus/takytor! Är inne på mitt 3e bidrag nu på samma fastighet :)
Söker man på markmontage så kan man fick bara få för 1st anläggning på varje fastighetsbeteckning.

Re: Söka bidrag 2 gånger?

Sjöhorvan
Det gick ju bra Magneten tack, en till fråga som du säkert har svar på:
Installera en till växelriktare, behöver nätägaren ha koll på det eller är det bara att ta ut en elektriker som tar hand om installationen på växelströmssidan. Har nu köpt en till SMA 6kw för att komplettera min befintliga riktare.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Söka bidrag 2 gånger?

Arne
Alla apparater som genererar ström som går ut på din elnätsägares elnät, vill elnätsägaren titta på vad det är för apparat och dess max. uteffekt. Du kan få ja eller nej. Tänker du installera ytterligare en växelriktare, är det nog bäst att först fråga elnätsägaren om lov, dvs din elfirma lämnar in en föranmälan för växelriktaren, även om växelriktaren har alla intyg som krävs för att få kopplas in på svenska elnätet.

Re: Söka bidrag 2 gånger?

BengtK
du ökar ju dessutom på kW ut från din anläggning. Jag fick öka från godkända 7kW till 11 kW när jag installerade på norrsidan och fick det godkänt !
-dessutom anmäla till Cesar ökningen för att få elcert och ug.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Söka bidrag 2 gånger?

magneten
Måste göra en ny föranmälan till elnätsbolaget som sagt.

Om man har elcertifikat:
Utökar man sin anläggning ska det även göras en enkel ändringsanmälan till Energimyndigheten om ökad installerad effekt. Man får då elcertifikat för även den nya anläggningen i 15 år!
(Glömmer man detta så får man ogiltiga mätvärden hos energimyndigheten om man under någon timme producerar mer än 50% över effekten som man angivit från början)