Söder vs väster

Anders H
Det sägs att det mest optimala vinkeln att sätta en solcellsanläggning är rakt söderut.
Men jag har suttit och lekt med programmet "pvsyst" för att se hur mycket jag förlorar i kwh om jag skulle sätta en anläggning som pekar rakt västerut istället då jag har mer tak det hållet. (Tyvärr verkar jag göra något galet för den visar att jag får ut mer kwh rakt västerut istället för en anläggning åt söder).

Vårt hus har tak både åt väster och österut utan skuggning och har 22graders lutning på taket.

Finns det någon procentsats (uppskattad kwh/installerd kw) som visar på hur mycket man förlorar på att sätta anläggningen västetut istället för söderut med ett tak på 22% lutning?

Re: Söder vs väster

callec
Det är något konstigt med det programmet.
Vid min projektering(syd-ost läge) bör takvinkeln optimalt vara ca 42 grader, men i pvsyst ska den optimala takvinkeln vara 33grader.
Rätt eller fel, vet inte jag.

Re: Söder vs väster

Uffe
Prova med Solelprogmmets beräkningsverktyg Solekonomi. Jag får det till att du tappar ca 15%.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Söder vs väster

Uffe
Med PVSyst får jag en förlust på ca 16% (grov estimering som kan skilja sig från värdet man får vid en simulering):

[...]

Tack för infon!

Vad säger panelen, är det dumt att installera en anläggning på ett lutande tak mot väster? Verkar bli ungefär 800kwh/kwp...

Re: Söder vs väster

nelos
Jag har monterat min anläggning mot öster och väster (taknocken är riktad precis i nord-sydlig riktning).
Har man inget söderläge får man ta det som finns till förfogande.

Det som i slutändan avgör är hur väl investeringen betalar sig över anläggningens livstid.

Men även med östlig eller västlig montering är det idag fördelaktigt ekonomiskt med en solenergianläggning, speciellt om man sätter upp den själv och får statligt bidrag.

Jag räknar med en återbetalningstid på drygt 8 år.

Anläggningen håller troligen i 30 år.

Re: Söder vs väster

Norrlandssol.
Jag är precis i samma läge, rakt Öst/Väst läge, och totalt dött projekt om man tar en byggfirma som gör jobbet, elektriker, material och ej får bidrag.

Jag gjorde precis allt själv, köpte från utlandet, fick bidrag och slapp alla externa tjänster.

Bygger man Öst/Väst är det bra att kanske höja DC effekten, (hoppas jag) eftersom håller på att bygga denna anläggning nu, så det vart 6380w på 4000w växelriktare, kan blir "genomslag" på växelriktaren mitt på dagen, men annars borde verkningsgraden bli bra även i lite mindre sol/mulet..