Sma landsval

Zyberdude
I installationen av sma tripower fanns det en hel massa country inställningar att välja mellan. Lämnades på default, är det korrekt eller är något annat bättre?

Re: Sma landsval

Krux
SS-EN50438 är standarden som gäller. EU-Various country's med engelska som språkval. Har du nyare mjukvara så finns det en nyare standard:
https://elstandard.se/standard/1371501

Tänk på att SMA låser sina växelriktare på vald standard efter tio timmars utmatning på nätet, vill man efter detta ändra landsinställningar så får man kontakta SMA och få en kod att logga in i växelriktaren med, denna kod får man oftast enbart som auktoriserad installatör.

Re: Sma landsval

Zyberdude
Gäller inte landsval nu men min sma tappar kontakten så jag inte kan logga in med dess ip adress. Omstart så fungerar det igen. Den loggar nog till sunny portal så internet har den.

Någon rekommendation?

Re: Sma landsval

Wikzor
Hej!
Är också nybliven SMA-ägare, körde först på Wifi och hade den först ansluten via Ubiqiti-APs som ger väldigt bra signalstyrka. Det hjälpte inte, anslutningen var väldigt sporadisk.

Nu har jag dragit ut en kabel och sen dess har det fungerat klanderfritt. Så mitt råd är tyvärr att dra kabel.

Mvh Johan

Re: Sma landsval

Zyberdude
Jo, kabel är alltid kabel. Brukar nog därför alltid vilja ha kabel till allt för då fungerar det

Re: Sma landsval

Krux
Jag kör trådat, med TP-Link TL-PA4010KIT genom eluttaget och in i routern. Fungerar toppen.