Skuggningar av paneler

Zyberdude
Nu har det varit klart och vackert väder i flera dagar, men då jag tittar på mitt tak där jag eventuellt skulle montera solceller är det mycket skugga från grannens skog. Finns bara små delar av taket där solen kan lysa helt igenom. Kommer cellerna alls att producera nåt då ingen sol lyser på dem? Sommartid då solen är högre blir det mest skuggfritt.

Finns det sedan någon nackdel att seriekoppla 6 paneler i två slingor istället för 12 paneler i en slinga? På morgonen kan halva taket skuggas av träd och likadant på kvällen fast då andra halvan, men minns inte med säkerhet hur det brukar vara. Inbillar mig att det då är bättre att endast en serie skuggas i taget än alla paneler.

Har inte riktigt förstått vad som påverkar när el börjar flöda, bara att spänningen bör vara över tex 180v och x,x A ström. Startar då produktionen tidigare med fler solceller (12st i serie bättre än 6?)

Re: Skuggningar av paneler

Välkommen till forumet!

Det kanske inte finns så mycket om just skuggning i forumet. Ota är det invävt i andra frågeställningar.
Men se här:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Skugga-solcell-modul-en-betraktelse-tp5009209.html
Kanske ger något?

Men annars kan jag säga att från den 1 april till den 30 sept, skördar du 80 % av kWh-skörden.
Du talar nu om februari då det knappt är ljust alls om dagarna.
På vår anläggning gör vi ynka ca 150 kWh i februari, jämfört ca 2300 kWh i maj.
Stänger vi helt av vår anläggning från den 1 okt tom den 31 mars, får vi i alla fall 80 % av max möjliga årlig kWh-skörd.

Du ignorerar att ljus är inte enbart direkta solstrålar utan även diffust ljus.
Även diffust ljus som faller på en solcellsmodul ger ström. Man ser på en SolarEdge-anläggning(som vi har) att en molnig dag att alla paneler gör ca samma effekt, oavsett vilket väderstreck de är riktade mot. Det beror på att då det är molnigt, då är det ljus som träffar panelerna, just diffust ljus.

Alltså, har du skugga på paneler i december och februari gör det då inte särdeles mycket.

Titta på databladet för din tilltänkta växelriktare och databladet för dina tilltänkta solcellsmoduler, då bör du kunna se vid vilken spänning växelriktaren vaknar och börjar jobba. Den vill ha en viss spänning för att vakna upp och börja jobba. Har man för få paneler seriekopplade i en sträng nås kanske vakningsspänningen alltför sent på morgonen, eller kanske inte ens nås. Ofta har man mångt fler än bara 12 st seriekopplade. Ofta ca 22 st, och kanske minst ca 12 st. Men beror på växelriktare och paneler.

Re: Skuggningar av paneler

Zyberdude
Intressant läsning på länken. Måste bara läsa igenom den 10 gånger till för att förstå :)

Har sett att t.ex. heckert har 5 busbars. Vad menas med det, eller har alla tillverkare det idag?

Orsaken till 12 paneler är att det blir ekonomiskt svårt att få lönsamhet i anläggningen inom de närmsta 30 åren. Vill ju förbruka så mycket det bara går själv och mitt hus drar sommartid endast 150W i timmen. Att sälja överskottet tjänar jag enbart timspotpris på, och något solcellsbidrag finns inte i Finland för privatpersoner. Har gjort en beräkning på min förbrukning och förväntad Solel från en 3,6kWp anläggning och får en återbetalningstid på minst 18 år för kostnaden av solpaneler + en inverter. Därtill behövs ju också diverse andra prylar. Allt beror ju på hållbarheten och elprisernas framtid.

Men det skulle kännas häftigt att producera sin egen el, det är väl egentligen främsta orsaken till mina planer.

Re: Skuggningar av paneler

Det finns en sökfunktion här på forumet, se uppe till höger!

Trevligt Finland!
Ni får alltså ingen ekonomiskt stöd alls av den rika finska staten för solceller.

Det finns nog växelriktare som har lägre startspänning, som du kan ha 12 paneler på.

Det står litet om busbar, kontaktbanor på ren svenska, de påminner om direktörskostymers kritstrecksrandiga, se här:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsmodul-med-3-busbar-eller-4-busbar-Vad-ar-det-tp5010340.html

och här liten om kärnskugga:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-karnskugga-mot-solcellsmoduler-tp5008575.html

Och här om skuggning:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-och-teori-skuggande-forem-l-p-solcellsanl-tp5008761.html
Där kan man läsa att ett fullt belövat lövträd släpper igenom 23 % av det direkta solljuset. Det tror man inte. Du behöver dock inte tvungetvis utföra beräkningarna felfritt.

Re: Skuggningar av paneler

Denna riktare från SMA  klarar 2 separata strängar med 6 paneler i varje till var sin mppt ingång på växelriktaren.
Den är en fas och på 3 kW vilket blir alldeles lagom till dina 12 paneler :)
 https://www.photovoltaik-shop.com/wechselrichter-sma-sunny-boy-3-0-1av-40.html