Seriekoppling eller parallellkoppling?

Kricke

Har 3 st Bruk Bet 280W med spänning på ca 39V st.
Dessa är seriekopplade till en Victron 150/60 och som i sin tur är kopplade till ett 12V batteripack på ~700Ah.

Alla paneler sitter mot söder och fritt.

Om jag istället parallellkopplar panelerna får jag då snabbare laddning?

Fördelar/nackdelar?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning
Kricke

Re: Seriekoppling eller parallellkoppling?

Kricke
Hej!

Är det ingen som kan hjälpa mig med frågan?

Med en MPPT-regulator, är det då bättre att ha hög inspänning i regulatorn? (seriekoppling)
Eller är det bättre med hög ström till regulatorn? (parallellkoppling)

Det är ett 12V-system med ~700Ah-batteripack.

Självklart kan jag prova mig fram, men det är trots allt en del jobb till ändra från serie till parallell.

Tack.

Med vänlig hälsning
Kricke

Re: Seriekoppling eller parallellkoppling?

Man frågar sig varför du inte vänder dig till firman där du köpt.
De måste känna sina produkter väl och är de som är lämpligast att hjälpa dig, tycker man.

Sedan tror jag inte forumsmedlemmarna håller på så mycket med solceller för husvagn och båt, som du frågar om, utan snarare med större elnätsanslutna solcellsanläggningar för enfamiljshus.

Re: Seriekoppling eller parallellkoppling?

Kolla upp din mppt beträffande maxspänning och lägg dig nära max.
Det blir bäst.