Serie och paralellkoppla olika solpaneler?

Serie och paralellkoppla olika solpaneler?

Nicklas
Hej alla.
Jag är lite undrande vad som blir bäst för min lilla anläggning som bara är lite hobbybruk till garaget.
Jag har en Victron Energy MPPT 100/30 regulator och fyra 100w paneler plus en 140w panel. Spec kommer här:

PM 140W
Vmp 18.1V
Imp 7.76A
Voc 22.1V

PM 100W
Vmp 18V
Imp 5.56A
Voc 22.32V

Systemet jag har är 12v

Hur skulle ni koppla dessa 5 paneler med dom förutsättningar jag har med MPPT regulatorn på 100v 30A.

Tack på förhand :)

Re: Serie och paralellkoppla olika solpaneler?

callec
Tror att du ska koppla alla i en serie, dom kommer då att förlora lite på 140w panelen men det är nog bästa alternativet.

Re: Serie och paralellkoppla olika solpaneler?

Uffe
Se upp med max tomgångsspänning i den konfirmationen. Den kommer att ligga väl över 100V.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput