Särskild märkning av elproduktion i grupp- och mätarskåp?

Särskild märkning av elproduktion i grupp- och mätarskåp?

Morby
Har precis gjort klart elen i huset och ska be en behörig elektriker besiktiga och anmäla till Vattenfall för solelproduktion och mätarbyte.
Frågan är vart jag kan finna /köpa gula märketiketter att sätta upp i gruppcentralen och i mätarskåpet?
Har sett att det finns några Word-filer här att skriva ut och plasta in men det måste väl finnas kommersiellt att inhandla nånstans.
Någon som vet?

/Lars

Re: Särskild märkning av elproduktion i grupp- och mätarskåp?

Norrlandssol.
Menar du den där det står "Varning, Dubbel matningsspänning", den fick jag av Nätbolaget, annars klistrar de den vid mätarbytet.

Annars resterande märkningarna körde jag med dymo.

Re: Särskild märkning av elproduktion i grupp- och mätarskåp?

Här är filerna som man kan skriva ut på egen skrivare:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Varningsskyltar-td5000961.html

Vet dock inte var man köper färdiga.

Re: Särskild märkning av elproduktion i grupp- och mätarskåp?

Morby
Ok, tackar för svaret och länken.
Då utgår jag från att nätbolaget klistrar på det själva sen och jag lämnar den punkten.

Re: Särskild märkning av elproduktion i grupp- och mätarskåp?

nelos
Kan nog vara bra att sätta upp vid exempelvis växelriktaren också och inte bara i mätarskåpet.

Se installationsguiden för nätanslutna solcellsanläggningar, avsnitt 2.1:
http://www.solelprogrammet.se/global/installationsguide_solceller.pdf?epslanguage=sv

Re: Särskild märkning av elproduktion i grupp- och mätarskåp?

Norrlandssol.
I övrigt så gäller samma standard som vilken elinstallation som helst, centralen vid växelriktaren uppmärkt, samt även elmätaren, samt kabelkanalerna, eftersom det annars blir rörigt vad som är vad..

Re: Särskild märkning av elproduktion i grupp- och mätarskåp?

Elgrossister har:

Elkopplare för produktionsanläggning.      e-nr. E 06 686 07

Varning, Dubbel matning, Produktionsanläggning.      e-nr. E 06 686 08

Re: Särskild märkning av elproduktion i grupp- och mätarskåp?

Mono Wafer
här finns det skyltar att köpa
http://solelbutiken.se/kategori/Skyltar