Sälja överskottsel

Knauer
Jag har skickat mail till 11 st elhandelsbolag med förfrågan om vad de betalar för min överskottsel
Skellefteå Energi har det bästa erbjudandet och betalar 1,25 kr per kWh utan krav på att man köper el från dem. Däremot måste man registrera sig för moms hos Skatteverket! Det betyder t.ex att om de betalar mig för 2000 kWh/år = 2500 kr så skall jag betala in 500 av dessa till Skatteverket...

Fråga: Innebär det då också att om jag är momsregistrerad så skulle jag kunna dra av momsen för mitt inköp av anläggningen?

Avslutningsvis, hur mycket pengar erhåller man per år (ungefär) om man skaffar elcertifikat och säljer el för
2000kWh per år?

Re: Sälja överskottsel

Anders J
Det finns en tråd under "Kunskapsbank" om detta med momsavdrag/momsregistrering som är mycket intressant. Att kräva att man registrerar sig för moms samtidigt som man inte tillåter att man drar av moms borde strida mot den österrikiska EU-domen och vi är nog många som följer den frågan med stort intresse.

Så sent som idag så skickade jag en fråga till Skatteverket om detta. Jag konstaterade att jag tom juli har sålt el så att momsintäkten är 79 kr och att jag troligen på årsbasis kommer att få in kanske 100 kr pch jag hänvisade till Skatteverkets ställningstagande om moms samt den österrikiska EU-domen och frågade om de verkligen vill att vi alla ska momsregistrerar oss. Ska bli intressant att se hur de svarar...

När det gäller elcertifikat så ligger priset ungefär motsvarande 20 öre/kWh, 2000 kWh motsvarar 2 st elcertifikat á ca 200 kr.

Man kan faktiskt få elcertifikat för HELA sin produktion, man måste bara installera en elmätare av rätt typ och åstadkomma rapportering enligt befintlig spec mot svenska kraftnät. Själv är jag med i Egen Els pilotprojekt och har inte mindre än tre elabbonnemang, ett för min förbrukning, ett för min försäljning samt nu också ett tredje som är min produktion, alltså även det jag själv förbrukar.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Sälja överskottsel

Norrlandssol.
Vem betalar denna mätarinsamling mm på det 3'dje abb? Tycker det är enklast att sälja till nån som köper både el och elcertifikat mm, sen några ören hit eller dit.

Är det 20öre/kWh som elcertifikatet är? Jag får 1.50kr/kWh inkl certifikatet mm..

1.25kr plus moms är 1kr utan moms, kolla med Falkenbergsenergi och ansök om elcertikat.

Re: Sälja överskottsel

nelos
Information om elcert för hela produktionen:

http://egenel.etc.se/nyhet/vad-ar-egentligen-elcertifikat

"Egen El har tagit fram en mätare som för 1500 kr i engångskostnad ska kunna rapportera till elcertifikatssystemet och ge ägaren rätt till elcertifikat. (Sen köper ETC el elcertifikaten om man inte har annan köpare)."

Re: Sälja överskottsel

Hittade denna sida om elcert:

http://www.kyab.se/index.php/se/nyheter/99-solpaneler-elcertifikat

Har inte hört talas om det tidigare.

Re: Sälja överskottsel

Anders J
This post was updated on .
Edit: Nu hittade jag:
http://www.komplettaenergitjanster.se/sv/produktionsagare-mikroproducent/

Jag tror jag sett någon annan också.

Egentligen kan man ju göra detta själv, det handlar om att man installerar en elmätare av en viss noggrannhetsklass och sedan får man läsa in sig på internetprotokollet som används och hacka ihop något lämpligt. Specifikationen går att tanka hem, inga konstigheter förutom då att det är en del jobb innan det snurrar.

I EgenEls fall så har de implementerat detta i en hallonpaj och tja, why not?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Sälja överskottsel

Norrlandssol.
Ja men vem administrerar detta? Känns som att nån borde ta ut en kostnad för detta? Antingen för mätvärdesinsamlingen eller kommunikationen eller dylikt, och lägga 1500-2000kr på en elmätare och ev annan avgift känns ej lönt när elen går att sälja inkl elcertikat och ursprungsgaranti.

Re: Sälja överskottsel

nelos
Utan den extra mätaren får man bara elcert för den el man säljer, inte den el man använder själv.

Mitt system exempelvis ger ca 5400 kWh per år. Det motsvarar 5,4 elcert, dvs 200 * 5,4 = 1080 kr per år om elcerten är vära 200 kr.

Utan mätaren får jag bara lite drygt 3 elcert per år, och då har jag en ganska låg egenutnyttjandegrad pga vår bergvärme.

Med en högre egenutnyttjandegrad blir det ännu mindre som exporteras ut på nätet och då blir skillnaden större.

Re: Sälja överskottsel

nelos