Sälja överskottsel

Jag kommer ju få ett överskott på el under sommarhalvåret, och den måste någon köpa. På länk-sidan finns en lista med några elbolag som köper el från en "mikroproducent" som jag.

Telge Energi är ett av de bolagen. Det ryktas att de betalar 1,5 kr per kWh för solcellsanläggningar som har fått statligt stöd och hela 2,5 kr per kWh för anläggningar som ej har fått bidrag. Detta låter högst intressant och måste kollas upp.

http://www.telgeenergi.se/Privat/Om-oss/Pressrum/Press/Varldens-forsta-elavtal-med-solel/

Det verkar vara lite hemlighetsmakeri runt avtalen och det finns säkert begränsningar i erbjudandet. Jag rapporterar så fort jag vet mer...

Re: Sälja överskottsel

Dessa inlägg är flyttade från bloggen.
Så här svarar "mats"

just nu tecknar inte tälje energi några avtal om att köpa solel..men dom ska börja köpa in el snart igen . enl dom uppgifter jag hört...
dom tecknar 5års avtal, vilket är mycket bra..
priserna stämmer också....

Re: Sälja överskottsel

Dessa inlägg är flyttade från bloggen.
Så här svarar "Matsini"

Öresundskraft och Bixia köper för 1 kr kWh.
Finns det några andra som köper el?

Re: Sälja överskottsel

Det finns massor av bolag som köper el, kolla på min länk-sida i menyn längst upp. Tyvärr är det inte alla som ger så bra betalt. Min elleverantör ville inte köpa min el och jag ville inte ha ytterligare ett avtal, så jag valde att sälja överskottet till min nätägare, Eon. Men när avtalet med min elleverantör går ut skall jag hitta någon som både kan köpa och sälja.

Re: Sälja överskottsel

Dessa inlägg är flyttade från bloggen.
Så här svarar "Matsini"

Jo, jag såg det efter jag lämnat in kommentaren.
Samtalade idag med Stefan Sundelius på Telge energi. Så läget där är jag fullt informerad om.
Vi väntar på deras nyhetsbrev: SolEl som kommer snart som kompletterar med uppdaterad information.
Deras prioriterade intresse idag är att sälja av den solel till det dyrare priset som marknaden BÖR tillåta? Deras primära konsumentsektor eller huvudmarknad är den privata sidan så för mig som marknadsekonom ringer det en viss oro relativt köpbeteende.
Skulle vara intressant ur makroperspektiv att se hur "ren el" är implementerad utifrån vårt som konsumenter, sätt att relatera fördelar relativt direkt kostnad.
Kunde 'homosarna' vända kyrkans tro på bibeln så ska väl naturen kunna vända folkets tro på solen?

Re: Sälja överskottsel

Morby
Vad är status idag i september, vem betalar mest nu?
Jag står i valet att bestämma mig vem som jag ska teckna avtal med ?

Enligt Vattenfall betalar dom Nordpols pris + 4 öre vilket jag tycker är mycket lågt om man ser vad ni verkar
ha fått här ovan.

Pricerunner verkar inte ha startat upp denna bit utan här får man tydligen själv surfa runt /ringa runt.

Nån som har nåt förslag ?

Hälsn.
Lars

Re: Sälja överskottsel

På länksidan finns en hög gamla länkar till olika bolag som köper el. Tyvärr brukar bolagen inte informera så mycket om vad de betalar och hur det funkar.

Tipsa gärna om du hittar fler som köper el.

Re: Sälja överskottsel

nelos
Här finns en lista med företag som köper solel:

http://bengts.blogg.viivilla.se/kopare-solel/

Re: Sälja överskottsel

Andreas
Spotpris -4 öre betalar vattenfall, tyckte jag hon sa, men ändå kasst..!