Sälja elcertifikat

Dan

Sälja elcertifikat

Dan
Fick ett kontoutdrag från svenska kraftnät idag och jag hade 4 elcertifikat, någon som har tips på var man kan sälja dessa, min nätägare köper inte in dem i dagsläget.

Re: Sälja elcertifikat

magneten
Har ingen tips på köpare men i takt med att fler certifikat för solel kommer att utfärdas så lär det väl poppa upp flera företag och elbolag som vill köpa, så mitt tips är att sitta lugnt och samla certifikaten på hög så länge. Kan ju dessutom vara kul att sälja en lite större post om några år som inbringar någon eller några tusingar.

Re: Sälja elcertifikat

Stefan
Men går det verkligen att spara i flera år och sedan sälja.

Gäller inte de bara i 1 år sedan annulleras de ?

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Sälja elcertifikat

nelos
Det går utmärkt att spara elcertifikat.

Det är företag som är kvotpliktiga vars elcertifikat annulleras.
Kvotpliktiga företag är t ex de som förbrukar stora mängder el.

Det är därför elcertifikat har ett värde, dessa storförbrukare är enligt lag tvingade att köpa in elcertifikat som sedan annulleras.

http://www.energimyndigheten.se/Foretag/Elcertifikat/Kvotplikt/

Re: Sälja elcertifikat

nelos
Här är mitt Cesar-konto:

Om jag skulle flytta elcertifikat från huvudkontot till kontot för annullering så kommer de annulleras.

Men inte annars.

Re: Sälja elcertifikat

callec
Trots byte till Energimyndigheten så kommer jag inte in på mitt cesarkonto pga inloggningen som kräver bankID och eftersom jag på alla datorerna har XP så fungerar det inte.

Jag skrev då mail till Energimyndigheten, då jag inte kan logga in och hantera mitt konto så ber jag er att skänka mina elcertifikat till Rädda Barnen eller likn. Organisation.

Det var för en vecka sedan, har inte fått något svar.

Re: Sälja elcertifikat

nelos
Du kan låta någon annan hantera dina elcertifikat.

Det går att skicka in en pappersblankett för att ge en annan person rättigheter till ditt Cesar-konto.
Den personen kan då hantera elcerten åt dit.

Det går även att aktivera den funktionen i Cesar, men då krävs det ju bank-id.

Men pappersblanketter fungerar också.

Re: Sälja elcertifikat

Re: Sälja elcertifikat

Byter nog till vattenfall, eftersom mitt elbolag backar från sina 1.50 till 1kr, pratade med vattenfall, de köper ej elcertifiktaten, kan det gamla elbolaget vara intresserade av dem? Eller jag har skrivit dessa på dem, men dessa 1.5kr som de lovade varade bara från 1/7-14, och de säger att de kommer att försöka hamna så nära spotpris som möjligt...värdelöst!

Re: Sälja elcertifikat

magneten
Jo man kan ju tycka att våran miljövänliga premiumel borde ha ett högre värde än  spotpriset,  är en så länge nöjd med vattenfall samt en mycket bra och lätt överskådlig statistik över mina abonnemang med timvismätning på "mina sidor"

Re: Sälja elcertifikat

Valde med timspot, får se hur länge vattenfall håller kvar dessa priser, men lätt att byta bolag när man ej är bunden.

Re: Sälja elcertifikat

Nelos, det här med annullering av elcertifikat, är alltså inget som berör oss mikroproducenter?
Eller beror det på vem man säljer EC till? Anta att ett kvotpliktigt företag som förbrukar stora mängder el, och som enligt lag är tvingat att köpa in elcertifikat som sedan annulleras, vill köpa EC av mig, är det då jag som säljare, eller är det företaget som köpare, som skall göra annulleringen?

Re: Sälja elcertifikat

nelos
Företaget med kvotplikt måste ha ett givet antal elcert på sitt konto för annulering vid datumet då elcerten ska annulleras (1:a april varje år).

Därför måste de köpa in elcert från någon villig säljare, t ex personer med solel på taket.

Privatpersoner som producerar solel är aldrig kvotpliktiga.

https://www.energimyndigheten.se/Foretag/Elcertifikat/Kvotplikt/Elintensiva-foretag-/Annullering-av-elcertifikat/

Re: Sälja elcertifikat

Sölvesborg Energi betalar för närvarande, dvs mitten av sept., 2015,  180 kr per elcertifikat, exkl. moms

Jag tänkte om det är någon därute, som sitter på några
och inte har hittat någon, som betalar anständigt.

Tydligen skall man då själv överförra dem till Sölvesborg Energis konto på Energimyndigheten
Man anger sitt bankonto, och därefter betalar de ut slantarna,
när de har sett att elcertifikaten kommit in på deras konto.

Jag antar att man inte behöver vara kund hos Sölvesborgs Energi,
för att sälja dem elcertifikat, men jag vet inte. Det vore märkligt i så fall.

För vår del, som endast hunnit få 1,9 elcertifikat, är det ingen mening ännu.

Vi hörde också med dem om vi kan lämna dem fullmakt
för åtkomst till vårt elcertifikat-konto på Energimyndigheten.
Vi skulle nämligen då helt slippa krånglet med e-legitimation och bankId.
De säger dock att det inte går att lämna dem fullmakt att själva göra
uttag från vårt cesar-konto och för över till dem.

Re: Sälja elcertifikat

Jag såg på energimyndighetens hemsida och Cesar lista över transaktioner för elcertifikat följande:

Man ser att någon den 5 okt, 2015 betalat hela 250 kr per elcertifikat. 9 st.
Till den vill jag gärna sälja mina elcertifikat.
Man ser även att det handlas enstaka elcertifikat.

Man behöver inte logga in på Cesar för att se detta.

Re: Sälja elcertifikat

planeten
Hejsan, hur har ni gjort med rapporteringen? får ni elcert både för den delen av produktionen som ni själva konsumerar och det ni säljer eller bara det ni säljer?

Re: Sälja elcertifikat

callec
Bara för det som säljs, dvs går ut på nätet
Det finns mätare att köpa så att du får cert för hela din produktion, det är lite kostnader för detta.

Re: Sälja elcertifikat

Vi har endast den 2-vägs-elmätare, som elnätsägaren installerat kostnadsfritt.
Vi får alltså endast elcertifikat för den solström, som vi själva inte egenförbrukar,
och som går ut på allmänna elnätet. Vår installerade effekt är 16 kWp,
och för liten för att det skall löna sig med att införskaffa ytterligare en av energimyndigheten godkänd elmätare. Sådana finns dock att köpa hos egenEl, eller emulsionen, tror jag de heter.
Kostar ca 2 à 3 tusenlappar.

Växelriktaren kanske göra ca 13000 kWh/år, och vi kanske tullar själva ca 3000 kWh av dessa.
Vi förlorar alltså ca 0,2 x 3000 = 600 skattefria kr per år i elcertifikat, som vi har rätt till.

SV: Re: Sälja elcertifikat

Har införskaffat emulssionens elcertifikatmätare och får få certifikat för hela produktionen.
Den kostade ca 3000:- och gör att jag får ytterligare 4-5 certifikat.
Har en 13,25kwp som ger 12MWh dvs 12 certifikat per år. Innan den nya mätaren så fick jag bara 7-8 certifikat per år.

Denna mätare kostar en del och de tar en avgift för att sälja certifikaten. Men tex Vattenfall vill inte ha mina certifikat så då blir det ett problem att sälja dem. Här blir jag av med dem.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- planeten [via Solcellforum] skrev ----

Hejsan, hur har ni gjort med rapporteringen? får ni elcert både för den delen av produktionen som ni själva konsumerar och det ni säljer eller bara det ni säljer?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Salja-elcertifikat-tp5006840p5009696.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Sälja elcertifikat

planeten
Ok, tusen tack för era svar, vore intressant att veta vad ni har för förhållande mellan köpt el, egen producerat och egen konsumerad och såld el? Arne du konsumerar alltså bara 3000 kwh av 13000 kwh själv per år?

Lyckas du då få skattereduktion för alla 10 000 du säljer? Eller har du hög vinter konsumtion kanske?
12