SMA växelriktare

Johan Martinson
Hej.

Jag har en anläggning med tre strängar.

Växelriktare är SMA 17000TL.

Vet någon hur man gör för att läsa av respektive strängs produktion?

På riktarens display ser jag hela anläggningens produktion.

Re: SMA växelriktare

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: SMA växelriktare

Johan Martinson
Sunny tripower 17000-tl

A ingången har fem strängar och B en sträng.

2 stycken mpp-tracker.

Re: SMA växelriktare

callec
På displayen kan du läsa av varje mppt, därmed borde det kunna utläsas av någon programsnutt.
Knacka på displayen så får du ljus oxå

Re: SMA växelriktare

callec
I PV-output kan du läsa av båda mppt via "extended data"
Du får tillgång till det om du donerar några AUD till dom.

Re: SMA växelriktare

Johan Martinson
Jag har redan dataloggning per automatik via Sunnyportal.com

Det går ju inte att utläsa vad varje sträng ger via sådana tjänster/sajter utan totalproduktionen.

Jag antar att man behöver någon specifik programvara och installationslösen för att kunna läsa av alla parametrar?

Trodde dock att det via displayen på vxl-riktaren skulle gå att få ut den infon genom att använda "vridreglagen" bakom kåpan. De samma som man använder för att t ex ändra språk.

Re: SMA växelriktare

Johan Martinson
Anläggningen består av tre (3) strängar.

En med 20 paneler, de andra två med tio vardera.

Den stora strängen är inkopplad på B, de andra två på A1 respektive A2.

Växelriktaren i sig är kapabel att ta emot totalt sex (6) stycken strängar.

Inte fullt så förvirrande..

Re: SMA växelriktare

callec

Jag har en sträng "DC2w" med 10 paneler på en mppt och
3 strängar a 11 paneler på den andra mppt "DC1w"

Re: SMA växelriktare

Johan Martinson
Ok, och den här funktionen kom du åt genom att inte köra gratisversionen?

Du har alltså en sträng in på B och de andra tre på A1-3 i din växelriktare?

Re: SMA växelriktare

callec
Helt rätt
Men det kostar inte mycket per år, mer en symbolisk summa.

Re: SMA växelriktare

Johan Martinson
Tackar så mycket för tipset, ska prova det.

Den funktionen tycks inte finnas via Sunnyportal.

Re: SMA växelriktare

Johan
Tar den inte in infon automatiskt? Man får ju fylla i produktion etc manuellt.

Kommer de funktionen inte förens man kör uppgraderade varianten tro?

Re: SMA växelriktare

callec
Du behöver inte fylla i någonting, allt sker automatiskt.
Funktionen med resultatet för varje mppt sker enbart med den  uppgraderade versionen.
Och den är väldigt billig