SMA tripower loggning

magneten
Har precis installerat min nya SMA  tripower 9000 och skulle vilja ha lite ordning på loggningen. denna modellen har endast ethernet anslutning (min förra SMA hade ju blutooth som enkelt kunna skicka en massa data till ex PV output)

Har anslutit den till nätverket med kabel och lagt till den på SMA Sunny portal & Sunny Places och fått igång loggningen av aktuell AC produktion. Har även aktiverat Sunny portal Professional men får endast upp aktuell och historisk AC produktion..

Jag skulle dock vilja ha loggning av växelriktarens temperatur samt spänning och ström på strängnivå?
Hur har ni andra gjort som hämtar ut data via nätverkskabel på era SMA riktare?

Re: SMA tripower loggning

tor_fransson
Har den som Sunny Boy, ett HTTP-gränssnitt? Där man loggar in som "User" eller "Installer"?

Jag började bygga ett program som extraherar data därifrån och lägger det i InfluxDB, kan det vara något att bygga vidare på?

Re: SMA tripower loggning

magneten
Är osäker...Hur ska man göra för att logga in i så fall? Kollade på Sunny Explorer som jag använde för att logga in med i min gamla sunny boy med via blutooth men där står att man endast använder blutooth vilket den nya riktaren saknar...

Re: SMA tripower loggning

magneten
Hittar iaf växelriktaren med Sunny Explorer från den stationära datorn i nätverket enligt nedan. Är det via den IP adressen man kan hämta ut data ur riktaren via något program?

Re: SMA tripower loggning

tor_fransson
Vad händer om du matar in den adressen i en webbläsare? Är det något som svarar där?

Re: SMA tripower loggning

tor_fransson
Kollade manualen för Tripower 9000TL och det verkar som att de vill man köper Sunny home manager för 7000kr om man vill kunna övervaka parametrar utöver de som finns i webconnect?!?

Re: SMA tripower loggning

magneten
På min gamla sunny boy så kan jag ju få ut en massa data via blutooth men det har de ersat med endast ethernet på de senaste riktarna tyvärr...

Re: SMA tripower loggning

tor_fransson
Den har ju Modbus, kan det vara ett alternativ att bygga något med en raspberry pi och modbus?

Re: SMA tripower loggning

magneten
Saknar tyvärr kunskap om detta.. Är modehusen en egen anslutning eller sker detta via nätverksuttaget?

Re: SMA tripower loggning

tor_fransson
Det skall gå att köra modbus över nätverket enligt manualen.