SMA STP 12000TL godkänd enligt SS-EN50438 Tk8?

SMA STP 12000TL godkänd enligt SS-EN50438 Tk8?

Krapula
Tänkte beställa en SMA Sunny Tripower 12000 TL från Tyskland.

Går den att ställa in så den möter kraven i SS-EN50438 Tk8?
Är det något som bara går att göra de första timmarna eller hur funkar det?

Re: SMA STP 12000TL godkänd enligt SS-EN50438 Tk8?

magneten
Jepp det finns två små switchar som man ställer i rätt läge innan driftstart. Iaf på mina 2 SMA riktare som jag köpte från TST photovoltaik shop i Tyskland.

Re: SMA STP 12000TL godkänd enligt SS-EN50438 Tk8?

Krapula
Att man ska använda switcharna var också svaret jag fick från TSTs säljare.

Men enligt manualen har switcharna ingen sverigespecifik inställning.. åtminstone inte den manual jag fick tillskickad, där är många länder med men inte Sverige.
De ställer in maskinen till att följa EN50348 men inte de svenska tilläggen.

Frågan är har man bara 10 timmar på sig att ställa in det specifika värdena efter första inkoppling?
Vad använder man då för program, är det Sunny Explorer på datorn?

Där var en annan tråd nyligen om samma sak.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Installningar-SMA-stp-td5016751.html

Re: SMA STP 12000TL godkänd enligt SS-EN50438 Tk8?

magneten
I min manual till min STP 9000 fanns det flera olika EN 50438 att välja mellan och även den svenska SS EN 50438 : 2013 vill jag minnas att den hette..

prova att ladda ned manualen direkt från SMA istället då du kanske fick den Tyska manualen eller någon äldre utgåva.

Jepp efter några timmars inmatning låses inställningarna och man måste ha installatör koden för Grid Guard om man vill ändra något ytterligare Detta görs från en dator med Sunny Explorer i samma nätverk som växelriktaren.

Har varit inne å kollat mina parametrar och allt står rätt enligt standarden så är ganska övertygad om att det räcker med att ställa switsharna rätt före start även för dig!

Re: SMA STP 12000TL godkänd enligt SS-EN50438 Tk8?

Med switsharna på 6A så fick jag jag rätt nätstandard

Re: SMA STP 12000TL godkänd enligt SS-EN50438 Tk8?

Krux
Är det EN 50549-1:2018 LV som gäller för SMA's växelriktare nu för tiden?