Risk för överslag pga åska

Jag har sök information om risk om åsknedslag i solcellsanläggning.
Har sett att en del har satt in åskskyddsutrustning men det verkar vara på AC sidan inget på DC sidan.
Är detta ett problem eller ej.
Vad borde man ha för skydd. Vill inte bli av med dyra inverters pga lite överspänning.
/Calle

Re: Risk för överslag pga åska

Det verkar inte vara någon som nämner åskskydd i den här branschen. Av de offerter jag fick in på min anläggning var det inte ett ord om åskskydd.

Jag har dock funderat på att sätta in åskskydd på AC-sidan. På DC-sidan är jag osäker. Jag TROR att risken för problem på där är ganska liten för min del. Jag har ingen åskledare, och jag känner ingen som har det, och jag känner ingen som har drabbats av åsknedslag i huset.

Det är nog större risk att något "vanligt" elfel bränner ner huset än att åskan förstör växelriktarna.

Men det är klart, när du ändå har verktygslådan framme och staten betalar hälften...

/Micke

Re: Risk för överslag pga åska

Morby
Såg denna fråga /fundering i denna tråd och vill visa att det finns bra åskskydd att inhandla för dessa
ändamål.
Själv köpte jag ett skydd för teleledningen efter att ha fått två st. ADSL modem uppbrända med en
månads mellanrum (Jag har ung. 2 km luftledning på telefonledningen). Hittade denna firma på nätet
och slog en signal till dom som löste mitt problem som levererade skydd. Verkar även sälja grejor för DC matning också: http://www.transient.se/

Lycka till,

Hälsn. Lars