Risk för fuktskador?

PeterF
Vi är inne i slutskedet med att välja leverantör av solceller. Storlek på anläggningen ca 10 kWh.
Nu till frågan. Vi har ett shingeltak. En granne till mig  som är byggnadsingenjör funderade om det är så att när man sätter upp solceller så blir effekten att det blir skugga bakom panelen som gör att det kan bildas kondens både på yttertaket men även inne på vinden och förlängningen då mögel. Kan det finnas en sådan risk? Utöver shingel så består taket av takstolar lutning 40 grader och respons i botten. Är det någon som har erfarenhet och eller kunskap om detta så tar jag gärna emot ett råd.

Re: Risk för fuktskador?

Hur tänker ni fästa solcellsmoduler på ert shingeltak?
Vad är det för shingel, bitumen? Tänker ni genomborra takhuden, dvs shingeln?

Om du sätter solcellsmoduler på ett tak, och dessa ligger ca 150 mm ovanför befintlig takyta, då fungerar solcellsmodulerna som en extra tak. Jag tror inte du får något specellt mycket kondensering då på befintliga takytan. Befintliga takyta kommer inte att se någon himmel, så värme strålar då inte ut i rymden, som det annars gör. Däremot torkar regn inte upp lika snabbt på befintliga taket, som det annars skulle göra.

Det kan nog också kondensera ut vatten på undersidan på solcellsmodulerna. Detta eftersom solcellsmodulernas täckglas ser himmel, och solcellsmodulerna kyls av på natten. Det kan alltså droppa kondensvatten från solcelslmodulerna på det befintliga taket, men det måste väl tåla vatten och vara tätt.

Om du har en bil stående under bar himmel, då under kväll och natten strålar värme ut från biltaket och ut i rymden, och gör att bilen ovansida blir kallare än omgivningen, och vattenånga från luften kan kondenserar ut på bilen ovansida. Parkerera du istället under ett tak (behöver inte vara några väggar) då får du ingen sådan kondensering.

Vad är "respons", förresten?

Re: Risk för fuktskador?

Jag gissar att "respons" betyder "råspont"

Re: Risk för fuktskador?

PeterF
Ja absolut, taket har råspont.

PeterF

Skickat från min iPhone

21 aug. 2017 kl. 22:36 skrev Micke [via Solcellforum] <[hidden email]>:

Jag gissar att "respons" betyder "råspont"

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Risk-for-fuktskador-tp5013897p5013899.html
To unsubscribe from Risk för fuktskador?, click here.

Re: Risk för fuktskador?

PeterF
Tack Arne för ditt inlägg.
Vi avser fästa med monteringssats K2. Det är  råspont I taketun der pappen, och de avser borra ige nom pappen.

Peter

Re: Risk för fuktskador?

Roland
Hej,

Jag funderar också över detta.

Precis som arne skriver så bör panelerna minska kondens på yttertaket. På så sätt isolerar de antagligen också insida taket och minskar risken för fuktutfällning inne på t.ex. vinden.

Å andra sidan så värms inte vinden upp lika mycket soliga dagar antar jag, vilket innebär att innertaket inte torkar ut lika bra när solen skiner.

Detta är väl framför allt sådant som kan bli problem i äldre hus utan funtapärr. Svårt att säga om panelerna gör till eller från!