Rikta förbrukare

Portuffe
Jag har en liten solcellsanläggning på 1650w med en Fronius Symo 3,0-3 M, allt fungerar bra men hade tänkt rikta förbrukare vid full solinstrålning. Tanken var att växla VVB 3kw 3fas till 1kw1fas,Vid full solinstrålning .
Min  inverter ger då inte samma effekt ut på en fas. Förklarar lite mer  jag har övervakning , ser inkommande
effekt från nätet i realtid , och ser då att inverter ger mindre ut vid körning på bara en fas. motsvarande
körning på 3fas förbrukare. Ska jag skippa iden eller några andra ider.

Re: Rikta förbrukare

Arne
Om du har en elnätsansluten växelriktare Fronius Symo 3.0-3-M då vet väl den inte vem som förbrukar strömmen den producerar, om det är ditt hushåll eller något grannhushåll i närheten.

Du menar att när du stänger av en förbrukare i ditt hushåll, t.ex. elspisen då minskar den producerade effekt som din växelriktare producerar. Kan det verkligen vara så?

Jag har för mig att olika elmätare kan ev. mäta effekt på olika sätt.
Antag du har endast en enda effektförbrukare på 1 kW på fas 1 i ditt hushåll.
Antag vidare att din växelriktare producerar 3 kW AC-uteffekt, 1 kW ut på varje fas.
Du borde din elmätare känna:
fas 1: förbrukning 0 kW produktion 0 kW
Din förbrukare här tar sin 1 st kW effekt direkt från din växelriktare och den effekten passerar inte din elmätare. Din elmätare är ovetande därom.

fas 2: produktion 1 kW
fas 3: produktion 1 kW

Summerar din elmätare alla faserna blir det: 0 + 1 + 1 = 2 kW

Re: Rikta förbrukare

Portuffe
Hej

Jag har haft min lilla anläggning som hobby några år, började med enfas växelriktare.köpte denna trefas växelriktare
i år. jag förbrukar ju all energi själv inget i retur till nätet. byggde ett plc system där olika förbrukare startar vid solinstrålning  och inväntar på sin tur att få del av
solenergin. Men det jag vart besviken på var att när förbrukaren är fördelad på enfas klarar inte växelriktaren lika effektivt att fördela solenergin,
utan tar mer energi från nätet.

Re: Rikta förbrukare

genua
Vi är nog inte riktigt med i din tankegång, växelriktaren är konstruerad för att skapa symmetrisk trefas av din solkraft och är totalt omedveten om snedfördelningen i din förbrukning.

En lösning på din önskan kan vara Ferroamp, där resistiva laster kan läggas på likströmssidan av växelriktaren.