Rengöring av växelriktare

1 meddelande Alternativ

Rengöring av växelriktare

calle
I Solaredges instruktionsbok så står det om att man en gång om året bör rengöra luftfiltret och fläkten.

Jag har inte gjort det än på 3år så det är kanske dags.
Har senaste dagarna haft ca 55-57grader på kylflänsen. Vid 55 grader så börjar den begränsa effekten. Det är kanske en av anledningarna att den inte kör ut lika mycket som när anläggningen var ny.

Jag har den placerad på vinden som inte direkt är helt dammfri!!! Men luftväxlingen är ganska bra och luftvolymen är stor. Så min gissning är att den börjar bli dammig.

Detta borde vara ett problem på alla växelriktare som har inbyggda fläktar. Men även passiva kylare blir dammiga och förlorar kylförmågan. Följden borde bli att den degraderas(begränsar) effekten för att inte överhettas.
Har någon annan upplevt något likande?