Rengöring av panelerna

Det blir ganska mycket pollen på panelerna så här års. Jag ville testa hur mycket effekt man förlorar på det.

Smutsiga solpaneler

Jag tillverkade en solcellsmopp av ett 3 meters elrör som jag skruvade fast en träbit med en trasa på.

Mopp för solceller

Jag spolade av panelerna med vattenslangen, moppade dem och spolade av igen.

Rengöring av solceller

Det blev lite skillnad, panelerna blir som nya.

Nytvättade solpaneler

Re: Rengöring av panelerna

Moppen blev ganska skitig, så lite nytta måste den ha gjort.

Tyvärr blev det ingen effektökning att tala om. Det blev en liten topp direkt efter rengöringen, men det verkar jämna ut sig ganska snabbt. Frågan är om själva nedkylningen gav mer effekt än rengöringen?

Effekt från solceller efter rengöring

Re: Rengöring av panelerna

calle
Den toppen beror nog ganska säkert på att modulerna tillfälligt blev svalare av vattnet.
10grader lägre temp borde ge ca 4% mer effekt.

Men eftersom inte alla kyldes samtidigt så blev effekten minsta gemensamma temperatur sänkning, därav den ganska lilla toppen.

Har du någon termometer monterad på en panel för att se hur varma de är? Bara för skoj alltså?
/Calle

Re: Rengöring av panelerna

Jag skall testa med en termometer om jag kommer ihåg.

Re: Rengöring av panelerna

Malin
Hej!
Vi har nu rengjort våra solceller här i Spanien. Min pappa som alltid skötte solcellerna har nu avlidit och jag undrar om jag måste tömma de på vatten eller vad ska jag göra mer än att tvätta dem och täcka dem?
Mvh
Malin

Re: Rengöring av panelerna

nelos
Är det vatten i dem så är det troligen inte solceller utan istället en solfångare.
En solfångare används i en solvärmeanläggning för att värma vatten, dvs inte för att generera el.

En solpanel däremot består av ett antal solceller som genererar el.

Fast det skulle ju även kunna vara någon slags hybrid som både värmer vatten och genererar el?

Innehåller den vatten utan någon frosskyddsvätska så ska den ju tömmas om det riskerar att bli minusgrader.
Annars borde det väl inte vara så mycket mer att göra inför vintern.

Solceller (för el) behöver ingen speciell hantering inför vintern. Det är väl ingen snö att tala om i Spanien,
så solceller kan generera el året runt.

Re: Rengöring av panelerna

filip71
Solfångarvätska kan efter några års användning bli ganska sur och bör därför bytas ut. Jag bytte ut min vätska efter ca 15 år... men man borde byta oftare enligt manualen. Den vätska jag har använt tål -25C sedan blir den issörja som inte expanderar, dvs undanröjer risken för frostsprängning så länge den är väl blandad.