Renesolar Replus 250 Microinverter

Stefan

Nu ska ni få höra vad butiken skyller på att 9st inverter har gått sönder under 2 år

"Jag tror inte att elektrikern är rätt.

Vi frågade teknikern som jobbar på Renesolar. Det finns stort problem om det är mycket kallt under vintertid.

Alla 3 faser måste vara jämt."

Tror jag inte ett dugg på. Det är ju det som är meningen med microinverters att man ska kunna köra i olika väderstreck och på alla faser eller bara en om man vill det.

Just nu kör jag 12 / 12 / 15 på faserna
Har kört 12/ 12 / 12 förut och det har gått sönder många ändå.

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Renesolar Replus 250 Microinverter

Arne
Är dina mikroväxelriktare avsedda att endast monteras inomhus vid 20 grader?
Ska de inte monteras på taket bredvid modulerna?
Vad står det i databladet om deras omgivningstemperaturområde som de är avsedda att arbeta inom?

Re: Renesolar Replus 250 Microinverter

Stefan
Nä de ska sitta under panelerna på skenan står det i manualen.

Ena gången skyller de på kylan och ena gången på värmen.
Nästa gång att det är snedbelastning.
Och det är det inte heller då skulle jag ju inte ens kunna starta kaffebryggan utan att något går sönder.
Eller alla grannar brygger kaffe på morgonen.

Och även alla 1 fas anläggningar skulle lägga av finns ju många sådana idag.

Minus 40 grader C till plus 65 grader C Tror inte det är så kallt här i Skåne :)
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Renesolar Replus 250 Microinverter

Arne
Då kanske du ska visa databladet för den där så kallade teknikern, som inte verkar känna till databladet, och samtidigt en lista med timmedelvärden för senaste 3 åren för närmaste ort med väderstation. Finns att ladda ner på SMHI. Möjligen finns inte senaste 3 månaderna med. Jag skulle inte tro att ni har haft lägre temperatur än minus 40 grader i Skåne de senaste 3 åren, kanske aldrig ens i mannaminne. Databladet säger, enligt dig att då har dina mikroväxelriktare legat inom av tillverkaren angiven omgivningstemperatur.

Men på ett svart tak kan det möjligen bli 65 grader, men jag vet inte. Det verkar högt.

Lycka till!

Re: Renesolar Replus 250 Microinverter

Stefan
Har pratat med konsument rådgivaren och förklarat läget.

Hon säger att det är solklart fall.

Jag har nu rätt att häva köpet av anläggningen och begärt alla pengar tillbaka.

Butiken har ansvar för sina produkter i minst tre år så kallad Reklamationsrätt.

Här har då samma fel uppkommit 9 gånger och det räcker med 3 gånger samma fel så kan man häva köpet. Detta har inget med Garantin att göra.

Vi få se vad det hamnar butiken blev lite skraj nu :)
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Renesolar Replus 250 Microinverter

Arne
Det verkar konstigt om du skulle kunna få alla pengar tillbaka, du har ju använt anläggningen och tjänat en del på den. Ansvarar säljfirman i hela 3 års enbart för att fabriksgarantin är 25 år på dina mikroväxelriktare?

Hur kan en säljfirma generellt ansvara i hela 3 år för t.ex. en produkt, som kanske bara har 2 års fabriksgaranti. Jag tänker på andra produkter.

Du har väl inte haft samma fel 3 gånger på samma mikroväxlar-individ, utan det är hela tiden andra individer  som pajar?

Re: Renesolar Replus 250 Microinverter

Stefan
I Sverige har vi något som heter Reklamationsrätt som gäller i 3 år från inköpsdatumet på alla produkter både i butik och online.

Här kan man läsa hela lagen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932

Butiken har oavsett vilken produkt det är eller hur lång garanti tillverkaren ger så har butiken ansvar för produkten de första 3 åren.

Som det är ett helt packet med 39 st så behöver det inte vara just samma som gått sönder 3 gånger för att jag ska ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
[...]

Att "ha ansvar för en produkt" i 3 år, kanske endast avser att kunden har säljfirman som kontaktpartner vid ev. frågor om produkten.  Det måste vara olika för olika produkter.

Jag köper en ost på 5 kg, och efter 2,5 år, tycker jag att den inte längre är så god, och vill ha alla pengar tillbaka av matbutiken, trots att jag ätit upp 95 % av den.

Re: Renesolar Replus 250 Microinverter

Stefan
Jag menar konsumentvaror inte mat.

Dammsugare, Dator, hårddisk , spis , soffa , säng , bil mm

Allt sådant har 3 års reklamationsrätt.

Uppstår samma fel på produkten en tredje gång så har kunden rätt att häva köpet och få alla pengar återbetalt + Skadestånd mm Finns tydliga regler för detta.