Regulator - vad händer med överflödig spänning?

Regulator - vad händer med överflödig spänning?

Smyken
Hej
Jag funderar på att som ett första försök (en "testrigg" på balkongen) starta igång en enkel krets: solcellspanel => regulator => batteri => lampa

Dock funderar jag på hur en regulator fungerar i den situation när batterierna är fulladdade och panelen fortfarande genererar spänning med en lampa exempelvis har ett skymningsrelä och inte ska lysa på dagen? Eller om lampan går sönder?
Behöver jag koppla in något sorts motstånd eller dyligt som tar hand om den spänningen?

Re: Regulator - vad händer med överflödig spänning?

Hur tror du en vanlig battriladdare fungerar som laddar ett 12 V bilbatteri, som du ansluter med stickpropp till vägguttaget?

Om din laddare inte tar ut någon ström från solcellspanelen, då ingen ström behövs till ett fulladdat batteri, då flyter inte heller ström genom solcellspanelen. Det är först när man belastar en solcellspanel som ström flyter, t.ex. då batteriladdaren börjar ladda ditt batteri. Mäter man med mätsintrument mellan plus och minus på solcellsmodulen och den belyses, då klart ser man en spänning. Det är tomgångsspänningen.