Regulator ger för hög spänning till batteriet

Regulator ger för hög spänning till batteriet

Jakob
Hej. Jag har monterat en 160 watts panel i stugan som saknar el.
Montering mm är klart. Nu när jag började provköra systemet upptäckte jag att min regulator ladddar batteriet med 18v. Det blir tufft för ett 12v batteri så jag har kopplat isär det.
Jag har en Mppt regulator som ska klara upp till 40 A. Spänningen frå n panelen är ca 21v. På min regulator har jag ställt in att cut off charge ska vara på 13.6 v.
Jag har kollat allt 10 ggr och det är rätt kopplat.
Kan det vara något annat än regulatorn det är fel på. Kopplade endast in ett bilbatteri nu när jag testa. Tänkte ifall det kan vara att det blev för lättladdat. Men då ska ju regulatorn bryta?

Känner någon igen problemet?

Re: Regulator ger för hög spänning till batteriet

Arne
Hur har du mätt att regulatorn laddar ditt 12 Volts bilbatteri med en spänning på 18 Volt?
Är det under laddningen? Hur har du mätt de 18 volten? Är det ett mätinstrument du använder för spänningsmätningen?
Är det ett gammalt uttjänt 12 Volts bilbatteri du använt?

Re: Regulator ger för hög spänning till batteriet

Jakob
Hej. Jag mätte på batteripolerna med 2st olika multimetrar. Regulator visade även den 18 v som batterispänning.
Provade med 2 st olika batterier med. Ett äldre men fulladat av en ctek innan och ett ett år gammalt batteri som sitter i traktorn annars. Men allt vidade 18 v. Det började även fräsa lite i batterina ifall jag hade det inkopplat mer än en minut.

Re: Regulator ger för hög spänning till batteriet

Men om laddaren är inställd att avbryta laddningen vid spänning över 13,6 Volt, hur kan du då få 18 Volt?
Det kan som du misstänker vara fel på regulatoren.
Vad är det för fabrikat på regulatorn? Jag antar att regulatoren är helt ny och att garantin fortfarande gäller.
Gå tillbaka med den till affären där du köpt den och hör vad de säger.

Kör du så hög ström att du har 18 Volt över12 Volts-batteriets poler, då sönderdelar du batteriesyran till vätgas och syrgas. Knallgas alltså. Har du då litet dålig ventilering där batteriet står kan det bli en duktig explosion.

Re: Regulator ger för hög spänning till batteriet

Jakob
Ja jag tror det är något knas med ragulatorn. Det enda jag blev helt ställd på är när jag tog min gamla regulator. Har haft en 20 w panel och en regulator tidigare. Så gav den 17.5 v till batteriet. Men den är lite klenare. Den klarar max 10 ampere så det kan ju varit lite över belastning med 160 wattspanelen. Men det gjorde ju att jag började fundera på panelen. Men det kan väl knappt vara något fel på en panel?  Antingen levererar den spänning eller inte?

Min regularor är kina grejer från ebay så det är ju inte jätte konstigt ifall den är dålig. Men jag hittade samma regulator på en svensk sida för 1200 kr. Kjell o kompani har en som klarar 30 A och 22v det borde ju funka fint?

Re: Regulator ger för hög spänning till batteriet

Arne
Du tänker alltså skaffa regulatorn, Solcellsregulator Art. 44011, från Kjell&Co för 699 kr?
Och slänga din kines-regulator.

Re: Regulator ger för hög spänning till batteriet

Jakob
Ja jag hoppas det löser problemet. Hade nog shoppat på internet ifall jag hade haft tid men jag vill få igång det snarast. Så blir en sväng in dit imorgon.

SV: Re: Regulator ger för hög spänning till batteriet

Lägg på några 100lappar till och köp en riktig MPPT regulator.  Då får du <a href="tel:15-30">15-30% mer ifrån panelen.
Billigare med en bra regulator än köpa mer paneler.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Du tänker alltså skaffa regulatorn, Solcellsregulator Art. <a href="tel:44011">44011, från Kjell&Co för 699 kr?
Och slänga din kines-regulator.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Regulator-ger-for-hog-spanning-till-batteriet-tp5013410p5013415.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]