Regler kring slingskåp

PeterBerglund
Hej!
Ny på forumet. Försökt hitta info här och på andra ställen, men inte hittat.

Till frågan: Finns det förutom CE-märkningskravet på komponenter någon bestämmelse kring själva slingskåpet beträffande material, placering eller klassning? Finns det t.ex. något som hindrar att man använder en ”normcentral” infälld i vägg där inkommande slingor ansluts till DIN-monterade gPV-säkrinshållare, spärrdioder, överspänningsskydd etc.?

:)
/Peter

Re: Regler kring slingskåp

Likspänning på solcellssträngar kan vara betydligt högre än 400 Volt och uppåt 1000 V.  Har man brytare måste de vara för likström, vilket är helt andra än för växelström. Det ska beaktas för komponeneterna.
Några strängsäkringar eller spärrdioder behöver man ofta aldrig för solcellsanläggningar på enfamiljshus om de är mindre än ca 20 kWp.  En vanlig normcentral kanske man kan använda, men då endast inomhus, tror jag, eftersom de ofta har låg IP-klassning. De är inte vattentäta för utomhusbruk. När det gäller materaial på normkapsling är polykarbonat bra, men finns sämre av ABS och styrenplast är sämst kvalitet, men alla 3 plasterna kan nog användas. Men jag vet inte så mycket om reglerna vad som får användas eller inte.

Re: Regler kring slingskåp

PeterBerglund
Tack för svar. Självklart gäller det du säger om komponentval och det är jag fullt medveten om, men min fråga relaterar sig alltså till om det finns någon egentlig bestämmelse som mer i detalj styr slingskåpen? Jag har letat som tusan, men inte hittat något i ämnet.
/P

Re: Regler kring slingskåp

Arne
Det finns en nu ca 15 år gammal
installationsguid för nätanslutna solcellsanläggningar.
Jag tror det är elbranschen som givit ut den, där kan stå normer angivna.
Den hittar du nog om du säker på internet eller i detta forum.