Räddningsinsats i samband med brand

DrivMedEl
Någon som vet mera om denna brand som nämns i "Tänk på säkerheten" i EON-s Branchnytt.
https://www.eon.se/upload/eon_extranet/dokument/installatorer/branschnytt/BranschNytt_2-15.pdf

Länk till Myndigheten för Samhälles Beredskap MSB
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27458.pdf

Re: Räddningsinsats i samband med brand

DrivMedEl
Är det någon som vet något om detta?
Står i Eon-s Bransch Nytt "länken  ovan"
Eller är det bara " skrämsel "

I en fastighet slog åskan ner och
skadade elcentralen. När ovädret dragit
förbi och solen åter tittade fram, började
solcellerna producera el och det orsakade en brand.
Brand i byggnad

Re: Räddningsinsats i samband med brand

Ingen av länkarna fungerar för mig.

Re: Räddningsinsats i samband med brand

Länken var skapad från PC, där den funkar för mig.
Denna skapad från Android
http://www.eon.se/Extranet/Installatorer/Valkommen-till-EONs-sida-for-installatorer/Branschnytt/

https://www.msb.se
Sök sedan på " solceller brand " där hittar man pdf dokumentet.

Re: Räddningsinsats i samband med brand

ljs-s
Länkarna högst upp fungerar fint för mig.
Det vore som sagt intressant att få veta mer om detta.

12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: Räddningsinsats i samband med brand

Thomas
Den branden som det refereras till i artikeln är denna: http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3875314.ece

/Thomas

Re: Räddningsinsats i samband med brand

Re: Räddningsinsats i samband med brand

Re: Räddningsinsats i samband med brand

Re: Räddningsinsats i samband med brand

Thomas
Har hört av en installatör som är verksam i skåneregionen att Malmö stad som jag förstod det hade krav på att brandmansbrytare alltid ska installeras i kommunen, någon som känner till något om detta eller har mer info? Har inte kunnat hitta någon info om ett sådant krav någonstans och frågan är om de kan ställa något krav.