Raddera loggad produktion, går det?

Mono Wafer
produktion lagras väl alltid i växelriktare och finns kvar efter nätbortfall? Vidare kan loggning sändas till någon www-portal.
Nu undrar jag om det går att ta bort dessa loggningar om man köper en begagnad växelriktare och vill starta upp med nollvärden?
Kanske är det så att data lagrad i växelriktare används av tillverkaren vid garantiärenden och därför inte går att ta bort?
På loggportaler är det väl bara att regga in sig med nytt projekt, men är det tillverkarens egen loggportal, jag tänker på SolarEdge, så kanske det blir spärr om man försöker regga in den begagnade växelriktarens serienummer, som ju redan den före detta ägaren av växelriktaren, tidigare har reggat in på portalen?
Någon som vet?
Frågan är om man vågar köpa begagnad växelriktare med tanke på detta?

Re: Raddera loggad produktion, går det?

nelos
Detta verierar nog mycket beroende på fabrikat av växelriktare.

Men lagringsutrymmet är ju begränsat, så data kommer ju ändå försvinna förr eller senare när det skrivs över.
Kostal exempelvis lagrar 3 månader eller upp till 12 månader beroende på loggintervallet man ställt in.
Sedan skrivs data över och försvinner.

Såvitt jag vet går det att radera data för Kostal Piko, och data försvann även från en Kostal såg jag i denna tråd:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Trasigt-natverkskort-td5005773.html#a5006011

"Konsekvensen av detta blev att totala driftstimmarna nollades totala produktionen nollades
driftsstatistiken fr o m 7:e september t o m 1:e oktober är borta med vinden."

Är den tidigare användaren av en Kostal Piko registrerad på Piko Solar Portal så kommer den tidigare ägaren initialt att vara administratör för kontot, och ha lösenordet till solar portal.
Det enklaste i så fall är väl bara att ta upp det med den tidigare ägaren så han kan ändra registrerad epostadress och även ge dig lösenordet.
Men om det inte går gissar jag att man kan kontakta Kostal för att nollställa kontot.
Du borde ju kunna bevisa att du är ägaren genom att exempelvis ändra någon inställning.

Vet inget om SolarEdge dock.