Projektering solcellsanläggning i tre väderstreck

1 meddelande Alternativ

Projektering solcellsanläggning i tre väderstreck

sune73
This post was updated on .

Tänkte be om tips och ideér för mitt projekt.

Grundfakta: Villa i Stockholm med betongpanne-tak i 27 grader med möjlighet till montage av minst 15 paneler i öst och 15 paneler i väst samt 9 paneler i syd. Se bild, syd i botten på bilden.

Montaget kommer jag utföra själv tillsammans med en elektriker.

Eftersom tillgång på produkter och priser nu är problematiska områden undersöker jag tanken att göra egna fästen i aluminium eventuellt tillsammans med imp.träreglar tex 45x45 att sätta panelerna på.
Någon som har några ideér / erfarenheter?

Valet av växelriktarlösning är jag osäker kring. Det finns växelriktare med 3 mttp:er, gissar att de är svårare att hitta än de traditionella i dessa dagar. En lösning skulle kunna vara att bygga med två separata växelriktare, en 10kw till öst och väst samt en 5kw till syd. Kan dessa "byggas ihop" så all data presenteras tillsammans och tex kopplas ihop till exempelvis batterier.
Någon som har några ideér / erfarenheter?