Produktion

Niknor

Hej,

Jag fick just igång min anläggning och solen står rätt lågt så här års. men jag funderar på om anläggningen fungerar som den ska,
Jag har 12st paneler i väst och 12 st paneler i öst. JAsolar 410w 13A och 31,45V
Har en huawei sun2000 10ktl inverter
fick igår ut när solen lyste på öst strängen 410V och bara 0,8A ? är detta normalt att det bara blir 0,8A fast man nästan kommer upp i max spänning på panelerna?

Re: Produktion

Arne
Vad säger firman som installerat anläggningen om det?

Hur är panelerna kopplade till växelriktaren?
Hur många strängar, och hur kopplade till växelriktaren?
Vilken panel är det mer exakt, Ja Solar har hundratals olika modeller på paneler.

Vad hade du för produktion nämnda dag, kWh?

Re: Produktion

Niknor
Det är jag själv som har installerat den och nu funderar om den fungerar som den ska? har jag för lite antal paneler per slinga för denna inverter?
kommer ju upp i 9840kw totalt om båda slingor skulle ge max samtidigt vilket aldrig kommer hända då de ligger i öst/väst riktning
kommer upp i 377,4V per slinga

Re: Produktion

OK, du har byggt anläggningen själv. Bra det!

Jag antar det är 2 st oberoende MPPTingångar på den kina-växelriktaren du har.
Hur har du kopplat panelerna? Hur många seriekopplade?
Lutning på panelerna?
Var i landet är anläggningen, Kiruna, eller Ystad?
Vad är det mer exakt för panel du har?
Om du inte berättar om anläggningen, så är det väldigt svårt för någon att hjälpa dig.

Betänk att det är endast 8 dagar sedan årets allra mörkaste dag. Alltså det är knappt något ljus alls att tala om nu dessa dagar.

Re: Produktion

Niknor
jo det är 2st oberoende mppt ingångar.
Det är 12st PV PANEL JASOLAR M54 410W HC paneler i serie i varje mppt.
Lutningen är 22,5 grader på taket
Jag blev bara så fundersam när spänningen i slingan var så pass hög men amperen bara var 0,8A.
Men det kanske är helt normalt eftersom solen är så pass låg nu och inte ger så mycket?
Eller om det är så att det är för lite paneler i varje slinga för den här invertern jag har skaffat? Jag skulle ha haft en annan 8kw inverter egentligen men den var det så lång leveranstid på så det blev en huawei 10kw istället men det kanske var ett dumt val med tanke på mina antal paneler?

Re: Produktion

Nej, det är bra att ha en litet större växelriktare. Då kan du framtida bygga ut mer.

Enligt datablad för växelritaren din 10 kW Huwahej, är startspänningen 200 Volt, och arbetsområdet för MPPTingången 140 tom 980 Volt.

Är det ovanstående du har?

Har du enbart de 12 st seriekopplade öst-panelerna in på den ena MPPTingången och enbart de 12 st seriekopplade väst-panelerna in på den andra MPPtingången? Det har du inte talat om hur du kopplat.

Nu i dec. är bestrålningen på paneler väldigt låg kanske bara 100 W/m2. Däremot är den på sommaren kanske uppåt 1000 W/m2.

Tomgångsspänningen, dvs en obelastad panel, uppnår den med endast väldigt litet ljus.

Du har väl databladet för din panel? Där står ju spänning mot ström vid olika belysningsstyrka, se urklipp från det nedan.

Re: Produktion

Niknor
jo det är det där jag har installerat

Re: Produktion

Niknor
jo 12st i öst i serie på ena mmpt och 12st i serie i väst på andra mmpt på invertern

Re: Produktion

Niknor
IMG_4491.jpg

så här ser det ut idag, nu är det dock grått och mulet ute.

Re: Produktion

OK, du verkar du ha kopplat panelerna korrekt till växelriktaren.

Enligt din skärmbild från anläggningen anges blott 0,05 A vid ca 310 V för båda strängarna, motsvarar total för båda strängarna 31 W, kan väl inte stämma, borde vara högre ström.

Men AC-uteffekten där anges per fas 0,2 A vid ca 235 Volt, motsvarar ca 140 W.

Re: Produktion

Niknor
jo kan det bara vara nått fel på mätningen av strömmen på DC kretsen att den egentligen är högre än 0,05A?

Re: Produktion

Arne
Visst kan det vara fel på strömmätningen för DC-strängarna. Det är inget precisionsinstrument.

Det du ska titta på är effektkurvorna för varje sträng. Dvs effekten för varje sträng under en dag.

Är det i Ystad du har anläggningen, så får du inte större skörd än ca 1 à 4 kWh/dag nu i mörka december.

Under en molnig dag ska östpanelerna och västpanelerna ge lika effekt(W). Detta eftersom de då belyses alla lika starkt.  Eftersom du har lika många paneler på öst som västtaket, ska även varje MPPT ge samma momentana effekt(W). Det är en  bra koll.

Re: Produktion

Niknor
okej, allt kanske är som det ska vara då bara att DC strömmen inte verkar visa korrekt i appen. Fick ut 0,6kWh i förrgår när solen lyste på dagen. så jag kanske inte får ut så mycket mera än så nu i december med mina antal paneler. Får titta närmare på hur det fungerar när vår solen börjar komma fram.

Tack för hjälpen.

Mvh
Niklas

Re: Produktion

Arne
Logga in på din anläggning istället på huawejs portal, inte via någon app för mobiltelefon, som kan vara behäftad med fel. Förmodligen kan du då se betydligt mer data.

Har du gjort beräkning för koppling med Huawejs beräkningsprogram och sett vad det säger, och om din koppling är OK? Jag gissar att även Huawej har gratis beräkningsprogram för solcellsanläggning för deras växelriktare. Jag tror att nästan alla växelriktar-tillverkare har det.

Re: Produktion

Venturi

Kapar tråden lite =) *sorry*

Hoppas på att "Arne" läser detta. =)

Jag har försökt att skicka PM till dig Arne och undrar ifall det kommit fram. Jag skickade för några dagar sedan. Vill så gärna ställa lite frågor till dig då du verkar hur grym som helst på detta med solceller. Skulle vara enormt tacksam ifall jag skulle kunna få lite hjälp av dig Arne.

Ha en fin kväll allesammans

// Peter

Re: Produktion

mattiasc
Ser inte orimligt ut. Dec är en riktig skitmånad.
Har du bild på hela månaden?

Anläggning utanför Ronneby med 19k wp paneler. Söder och 20 nånting grader lutning för referens.

Re: Produktion

Niknor
Har bara haft igång anläggningen från jul så var därför jag var lite fundersam om de funkar som det ska när jag inte har nått att jämföra med.

Re: Produktion

Venturi

Läste tråden och blev nyfiken på hur det gick med din anläggning Niknor ?

Re: Produktion

Niknor
Tror nog den funkar som den ska, var nog för att solen stod så lågt som jag inte fick ut mer effekt.
Nu ser det bättre ut, dock skulle jag behöva sätta upp lite fler paneler för att få ut mer effekt.

Re: Produktion

Venturi