Produktion 7,28kWp (S+Ö)

filip71
Tänkte lägga in min nuvarande statistik. Tråkigt att man inte kan använda mer själv direkt... får väl skaffa mig en elbil för att råda bot på detta problem ;-).

De tre färgerna bygger på samma siffror även om jag kallar dem lite olika saker i cirkeldigrammen.

Re: Produktion 7,28kWp (S+Ö)

nelos
Bra sammanställning med lättöverskådliga grafer.

Du har en egenutnyttjandegrad på 31%, dvs du använder 31% själv av all solenergi du producerar.
Stora anläggningar kommer vanligtvis att ligga lägre än små anläggningar, och samma gäller även om man matar in på en fas.

Re: Produktion 7,28kWp (S+Ö)

filip71
Så nu har jag kört precis ett år i denna konfiguration och ska anmäla min produktion till länsstyrelsen eftersom jag fick anläggningsbidrag på 35%.
Simuleringen i SMA Sunny Design lovade 6156 kWh.
Det blev 6050kWh vilket ger 831kWh/kWp.
Med tanke på att 4400Wp av de 7280Wp är riktade öster och med 20 graders flack vinkel så får man verkligen vara nöjd.

Re: Produktion 7,28kWp (S+Ö)

Norrlandssol.
Snygga diagram..! Och bra producerat, jag är med äntligen igång.

Har du provat att köra nån app på androidplatta eller dylikt? Skulle vilja ha en billig sådan med "live" läge som skärm, men får ej solar analyser att funka, hittar ej hur man väljer växelriktare, får Inverter reader att funka..

Re: Produktion 7,28kWp (S+Ö)

Jag har försökt läsa på ang. elbilar.
även om du ser laddningen som gratis så överstiger batterikostnaden 10:-/mil
Batterierna måste först bli bättre och billigare.

Re: Produktion 7,28kWp (S+Ö)

Norrlandssol.
Jag var jättenära att köpa och bygga om nyare Prius till eldrift, inte jättestora pengar, men det föll på att Litiumbatterierna ej tar laddning i minusgrader, klar nackdel..

Då blir det klart fördelaktigt, vi har flertalet elbilar på jobbet, och milkostnaden på dessa är högre än dieselbilarna, eftersom Batterihyran samt inköpspriset..

Produktion 7,28kWp (S+Ö) 2014

filip71
Och här kommer 2014 års statistik som är en sammanslagning av PV2 (2,88kWp söder + 2kWp öster) samt PV3 (2,4kWp öster). Komplexa skuggningar över årstiderna finns så mitt bygge är långt ifrån optimalt, men jag är på det hela taget väldigt nöjd. Dagsrekordet kom (som hos många andra) den 14:e juni som var en lång dag utan moln men med kalla (svalkande) nordliga vindar; gav 6,8 kWh/kWp !
Och många blir imponerade av att jag med mina "dåliga" förutsättningar kan vara 77% självförsörjande på el... med solceller ... i Sverige. Det är förvisso bara 788kWh/kWp på årsbasis men det är helt enligt prognosen och mina lokala förutsättningar.
Mina solfångare (13m2 / ~5kWp) gick 928 timmar vilket faktiskt är strax över medel på 924 timmar sedan 10 år tillbaka.