Prisvärda små växelriktare?

Har en 8.7kw anläggning , en stor SMA, Samt 9st microinverters, nu löser en grupp av dessa på JFB, 3st, så tror jag köper en 2kw och sätter inomhus istället, men har problem med att husets nock skuggar över dessa paneler.

Nån bra shop i Europa som säljer prisvärda växelriktare?

Re: Prisvärda små växelriktare?

Arne
Om du har installerad effekt 8700 kWp, gissar jag att du har 34 st paneler à 255 Wp.
Jag gissar du har 2 strängar à 17 paneler.
Sedan har du 9 st paneler, kanske också 255 Wp paneler, med varsin mikro-växelriktare.

Du nämner inte om panelerna för mikro-växelriktarna är i annat väderstreck än övriga paneler.

Varför då inte koppla de 9 panelerna till de strängar du redan har?
Alltså 17 + 4 = 21 paneler, in på ena MPPT:n på den som du säger stora SMA växelriktaren
17 + 5 = 22 paneler, in på den andra MPPT:n.

Du slipper då skaffa en växelriktare.

Re: Prisvärda små växelriktare?

Norrlandssol.
Den går redan full, och mer därtill, Öst/väst anläggning, 4kw SMA, 22st 300w, samt att garaget är rakt i söder och att husets nock skuggar över panelerna, funkar nu, överväger att koppla bort Jfb på dessa 3 microinverters som strular..

Re: Prisvärda små växelriktare?

Norrlandssol.
Hej igen

Tittat litet på denna växelriktare, har ett batteripacket på 8x50Ah som förser gräsklipparen via egen panel på 120w.

Denna riktare verkar ej kunna mata ut på nätet? Endast ligga och mäta med strömtången och mata på med lika mycket som denna fas förbrukar, då blir mina 9 paneler alldels för mycket, samt litet låg spänning in, eller går denna att använda som ”vanlig” växelriktare?

Funderar annars att köpa den minsta att koppla till batteribanken..

https://www.ev-power.eu/GridFree-Inverters/GridFree-AC-Inverter-with-limiter-2kW-SUN-2000G-45-90V.html?cur=1