Prestandamoduler

callec
Det jag har hittat med bra verkningsgrad är

Sunpower, deras är förmodligen bäst
LGs paneler ser bra ut
Panasonic(Sanyo) verkar också bra

Vad finns det mer?

Re: Prestandamoduler

callec
Solarmodul BenQ SunForte PM096 325Wp
Kan detta vara något, någon som vet nåt om dessa?

Re: Prestandamoduler

nelos
Panelerna är dyra räknat per watt.

Tittade som hastigast, kanske har jag inte hittat det bästa priset på dem, men TST photovoltaik shop tar 412 Euro per styck. Det blir 1,27 euro/W.
Riktigt bra priset på paneler ligger nedåt 0,6 euro per watt.

Kinesiska tillverkare tillåts inte av EU sälja sina moduler med ett pris under 0,56 euro/W, även fast de vill.

Panelerna har en hög verkningsgrad runt 20%, men verkningsgraden på paneler spelar inte någon större roll för hur mycket energi de kommer generera under sin livstid räknat per watt.

En kilowatt paneler med hög verkningsgrad producerar lika mycket el som en kilowatt paneler med låg verkningsgrad.
Enda skillnaden är att de med högre verkningsgrad tar lite mindre plats på taket.

Du kommer kunna räkna hem din investering betydligt tidigare om du köper paneler med en lägre kostnad per watt.

Verkningsgraden spelar ingen roll för energiproduktionen räknat per watt.

Re: Prestandamoduler

callec
Har hittat i Tyskland för 0,95 Euro, 87% garanteras efter 25 år.

Förstår att det tar lägre tid att få ekonomi med dessa.
Men för min del passar detta format mitt tak mycket bättre, får plats med minst 42st.
De med 1670 längd max 34st.

Finns det 250-275w paneler med kortare längd mao ca 1500mm, till bra pris

Re: Prestandamoduler

callec
så här är det

BenQ SunForte PM096 paneler och Sunpowers paneler är samma sak.
De har ett gemensamt Joint Venture bolag, AUO Optics.

BenQ som är mycket större(45.000 anställda) kommer sannolikt att ta hela Europamarknaden och med betydligt lägre priser än vad som gäller för Sunpower.

Det här kan bli väldigt bra för solcellsentusiaster.