Pengar tillbaka

JonteY
Hur gör elhandelsbolagen när de kommer behöva betala mig pengar under sommarmånaderna då cellerna producerar som mest. Får man tillgodo nästa räkning? Betalar de ut på nåt smidigt sätt?
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Pengar tillbaka

Erik
Hej
Ligger i startgroparna att få upp mina solceller på taket
Så frågan är aktuell för mig
Har sänt mail till Telge energi
Dom gjorde så här
Upp till 1000 kr såld el flyttas det och drars av på nästa faktura
Över 1000 kr kan du få det betalt till ditt bankkonto eller då det avdraget på kommande faktura.

Så gjorde dom men vet inte hur andra gör.

Lycka till 🌞

Re: Pengar tillbaka

Min leverantör SHE betalar ut efter varje månad även om det bara blir någon krona.
Allt mellanhavande mellan oss sker automatiskt med autogiro.

Re: Pengar tillbaka

BengtK
min leverantör - Göteborgs Energi - gör en månatlig avräkning och har jag tillgodo läggs det in som just tillgodo och flyttas till nästa månad. Det har inneburit att maj, juni, juli, augusti och ibland september har jag noll på fakturan och sedan blir det som vanligt igen.
EON / nätleverantören /, som betalar ut för nätnyttan avräknar varje månad mot min nätkostnad.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Pengar tillbaka

okjhum
Jag får debetfaktura för köpt el och separat kreditfaktura för såld el, allt draget resp. insatt via autogiro, också separat. Gäller både elbolaget Gislaved Energi AB och nätägaren e•on. Det blir det enklaste för mig att förstå vad som är vad.