Paneler från Kina

Lindberg
Hej.

Planerar att bygga en anläggning om cirka 3,2 kW. För att hålla nere kostnaderna har jag varit i kontakt med olika kinesiska tillverkare. Den som jag fastnat för mest har erbjudit ett pris om 0,65 dollar/W (ca 4,30kr/W) och ett totalpris om 2074 (13700 kr) dollar. Märket i fråga är CETC solar. Har någon erfarenhet av att handla paneler med Kina? Vilka fraktprisee och tullpriser bör man räkna med?

Tack på förhand.

Re: Paneler från Kina

nelos
Enligt vissa mediauppgifter ska paneler från Kina kunna säljas med ett minsta pris 0,53 euro/W.
(Tidigare 0,56 euro/W):
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/EU-krav-p-minsta-pris-for-kinesiska-solcellspaneler-td5003302.html

Har dock inte lyckats hitta något officiellt dokument som beskriver detaljer.

Frakt borde(?) väl ingå i priset 0,53 euro/W, så i så fall skulle det vara möjligt att få solpanelerna levererade till t ex Göteborgs hamn för det priset.

Det finns även solpaneler att få tag på i Europa till bra priser, se exempelvis:
http://www.ev-power.eu/_d3899.html

Re: Paneler från Kina

Norrlandssol.
Kan rekommendera Ev power, otroligt snabba att svara på mail, samt otroligt snabb frakt.

Re: Paneler från Kina

Lindberg
Tack för bra svar!

Polykristallina paneler tycks ligga lägre i pris, är det värt de extra slantarna för att köpa mono?

Re: Paneler från Kina

nelos
Beror på förutsättningarna och hur de ska användas.

Monokristallina solceller har högre verkningsgrad per ytenhet, så monokristallina solpaneler blir något mindre utrymmeskrävande.

Har man ett litet tak, eller bara en del av taket som kan utnyttjas effektivt så är det bra.
Även för icke nätanslutna system på t ex båtar kan vara fördelaktigt med monokristallina eftersom de tar mindre plats.

Monoristallina är svartare till färgen, och polykristallina har en blåaktig färgton, så även det estetiska kan avgöra.

Men är man helt enkelt ute efter att få så mycket producerad energi för sina pengar är det lämpligt att köpa paneler med ett lågt pris per W, eftersom det kommer de det minsta produktionspriset på solelen.

Och det är precis som du skriver polykristallina som normalt sett ligger lägst i pris, och ger mer energi per investerad krona.

Re: Paneler från Kina

Du kan ta en titt i Tyskland
Den här är även prutbar

http://www.pv-solartechnik.de

Re: Paneler från Kina

Anders J
Varje gång det dyker upp en ny länk till ett tyskt postorderföretag så tänker jag att "ah, där kanske det är billigt". Men om prislistan börjar med 0,80 EUR/Wp så är det ju för dyrt även om det är med tysk MwSt och någon form av prutmån.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Paneler från Kina

Lindberg
Det billigaste alternativet jag har hittat från Kina är 0,77 $/W. Största delen utav alla paneler kommer ju säkerligen från Kina från början och att handla där verkar mest kostnadseffektivt. Dock är de svåra att ha och göra med, engelskan tryter och fraktkostnaderna kan vara höga så överväger ändå att plocka hem från Tyskland.

Re: Paneler från Kina

Anders J
Jag har inte läst om vad som händer om man tar hem paneler från Kina till ett pris som understiger priset 0,53 EUR/Wp och om det i så fall utlöser något förtullningsförfarande?

Enligt Bengt Stridh så borde det gå att köpa för 0,5 USD/Wp.

EU:s brist på öppenhet och frånvaron av transparens är litet svårbegriplig sett i relation till vår offentlighetsprincip.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/