Panel med stenskott?

Beppe
Hej!

Vad tror ni har hänt med denna panel (ECSolar 315W)?

Halvtaskig bild, men det verkar som att panelen fått två stenskott. Fast hur förstår jag inte då den sitter högt uppe på ett ladutak. Någon som har en uppfattning om vad slags kraft/projektil som krävs för att orsaka en sådan skada? Skulle skadan kunna ha orsakats av ett tappat verktyg i samband med montering? Så att det blivit en liten skada som sedan förvärrats av väder och vind.

/B

Re: Panel med stenskott?

callec
Jägare, sprängsten, fågel som släppt något, slangbåge etc.
Möjligheterna är många

Re: Panel med stenskott?

Beppe
Mm, men alla rätt osannolika. Anledningen till att jag frågar är att just denna panel är nyare än övriga då den gamla panelen på samma position byttes ut på garanti på grund av en helt avvikande kulör. Så jag är lite lur på om det nya panelen hade någon defekt eller om den skadades vid installationen. Det verkar för osannolikt att en fågel skulle ha släppt två stenar på just denna panel... Men visst, ingenting är omöjligt.

Re: Panel med stenskott?

callec
Sannolikhetsmässigt har du säkert rätt, vill bara visa på fler möjligheter.
Läste om en test av solpaneler där tillverkarna/agenterna skulle skicka in en st för test.
Jag vill minnas att merparten kom fram trasiga.

Re: Panel med stenskott?

Beppe
Ok. Dom kanske är rätt känsliga. Och det kanske är slumpen som är framme. Panelen är på någon slags analys hos leverantören, men den lär väl knappast visa att det skulle varit fel på panelen redan vid montering... Får nog kolla med försäkringsbolaget.

Re: Panel med stenskott?

Hullingen
Har sådana här paneler, men om det slår i något vasst eller spetsigt
är det nog inte många som klara det.

https://www.youtube.com/watch?v=WcYOvdmYIHQ