Övervakning, trender, displayer mm

Joeri001
Tänkte öppna en ny tråd där man gärna får dela med sig av vad man använder för att övervaka sin produktion och även om man kanske styr huset efter denna.

Jag använder själv Z-wave och styr med Vera. Detta skapar ganska mycket möjligheter när det gäller styrning och övervakning. Som energimätare använder jag aeon labs hem gen2. Räknar ut i veran vilka faser jag säljer på samt vilka jag köper på. kan trenda dessa individuellt.
Har för tillfället bara en energimätare så har lagt in en fast formel på förbrukning just nu, gissar bara alltså. En till mätare ska beställas nästa vecka så det blir exakt.

med dessa data till veran så kan jag skapa olika automatiska scenarion som jag själv vill. Tex starta acn om temperaturen inne är 24C, vi befinner oss hemma och vi har +3kw på fas 1. Obs enbart ett exempel om möjligheterna.
Om man får bra betalt för såld el så kan man ju anpassa huset efter det oxå :)

Jag får sms om växelriktaren slår ifrån på dagen av okänd anledning. mm mm

Veramate i ios

Imperihome på plattan på väggen (har inte loggat hela dagen pga ändringar)

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Snyggt..! Men jag har lite dåligt tålamod, och är inte så jäkla "hackig" av mig, och vill inte be om hjälp hela tiden, vill ha lite enklare styrningar i huset som belysning mm, och framförallt loggning, eftersom jag kör microinverters på en del av anläggningen, som ej syns på nån form av app..

Hur mycket jobb/kunskap är det? Eller skall man köra på Fibaro?

Tackar

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Joeri001
Jag är inte heller så hackig och skriver egna koder osv. Hittar det mesta på nätet. Fibaros box är mer användarvänlig men den är också ganska "låst" till skillnad mot veran som det finns många tredjeparts appar till. Tex den som jag använde nu senast till att räkna. Ett exempel hur det kan se ut:

Varje enhet som läggs till får ett eget id nr, i detta fallet har varje klämma på elmätaren ett nr: Fas1=309, Fas2=310, Fas3=311 och då lägger man bara in vilken formel man vill och resultatet visas sen på plattan eller mobilen. I detta fallet "Effekt solceller".
Om detta går att lösa i fibaros box kanske någon annan kan svara på.

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Norrlandssol.
Vart en Ikeasväng, köpte deras Energidisplay, otroligt bra! Touchskärm och logiskt, med bra överblick, och logg, den bästa jag testat, har provat ganska många..

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90292645/

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Joeri001
Ser bra ut. Liknar eliq's energidisplay fast till ett mycket bättre pris!

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Norrlandssol.
Men betydligt bättre än Eliq..! Större skärm, och betydligt mer lättanvänd, och bra loggning med bra överblick..köpte 2st.

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Joeri001
Ska kolla in den nästa gång jag är på Ikea, går ju tyvärr inte använda den till mitt andra system men det är ju ganska gött med en portabel skärm oxå. Vid vilka punkter har du tänkt mäta?

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Jag mäter producerad energi och importerad energi, men denna Ikea display har superslimmat "öga" så lätt att placera, så båda rymms på Ir ögonen på elbolagets elmätare, eftersom import/export ögonen sitter väldigt nära, är otroligt nöjd med denna, blir 3 sådana.

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Joeri001
Bra med en elmätare med två ögon! Det saknar jag på min. Har en gammal elmätare från Telge på min elmätare men det är lite si och så med vad den mäter. Om jag säljer på alla tre faser så ser jag hur mycket det är men så fort jag importerar på en annan fas så ändrar den så man kan aldrig riktigt veta.
Därför har jag nu två mätare som mäter direkt på faserna nu och sen subtraherar dom mot varandra.
Ser ut såhär för tillfället på min platta på väggen:

Re: Övervakning, trender, displayer mm

callec
Det där ser rätt fräckt ut.

Men på min elmätare kan jag läsa av alla värden, jag får tyvärr  inte så snygga grafer....

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Norrlandssol.
Menade på elbolaget elmätare, visst finns där flera Ir ögon? Jag har 4st på min elmätare, varav 2 är aktiverade, en för import och en för export.

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Joeri001
Nepp men jag önskar jag hade det. Finns bara två men det är bara den ena som är aktiverad och den ändrar sig beroende på om man säljer eller köper. Den slutar alltså inte blinka om man säljer på alla faserna eller tvärtom. Den går alltså inte att lita på om man köper eller säljer.

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Joeri001
Callec

Det är ju inget som behövs men funktionen finns i hemautomationen så varför inte :) Man kan ju lätt se när på dygnet man förbrukar mest eller hus ofta kyl/frys egentligen går osv osv.
Lätt att styra om förbrukning vid produktion/ej produktion.

Re: Övervakning, trender, displayer mm

Norrlandssol.
Pratade med elbolaget före mätaren byttes att aktivera ir ögonen för import/export.