Överspänningsskyddets placering

Alex
Finns det något som säger var i ledet som överspänningsskyddet (ös) ska placeras
Jag har 2 olika senario

1 sträng solceller ner till invertern med inbyggd dc-brytare och innan denna ska installeras ytterligare en  dc-brytare och överspänningsskydd
Jag tänker att jag vill ha brytaren först och sen ös då kan jag vid åska koppla loss hela stängen och den blir flytande.
Om jag istället kopplar ös först så kan jag aldrig "koppla" loss anläggningen

Sen på Ac sidan så kommer jag sätta ös i centralen vid inkommande men eftersom det finns en jordledning bort till ett stall så tänkte jag även sätta en ös i stallet.
Logiskt tycker jag för att slippa få in ev överspänning via den kabeln och vise versa

Re: Överspänningsskyddets placering

Alex
This post was updated on .
Här är en enkel skiss https://postimg.org/image/ahcakydnh/

1 är solpanelerna, 2 och 3 är Ös eller kontaktor och 4 är inverter.

Ang ös på 230 sidan så är här en enkel skiss
https://postimg.org/image/3zain84af/

Stallet till vänster och hus till höger med ingående elledning och vidarematning  till stallet.
Jag tänker mig att det är motiverat att sätta i båda stall och hus.