Överspänningsskydd

osse99
Hej!

Idag har jag kompletterat min anläggning med överspänningsskydd mellan solpaneler och växelriktare och mellan nätet och växelriktaren.

Har grovskydd på nätsidan sedan tidigare.

Överspänningsskydden är dyra :-(

Hur ser det ut på era anläggningar, har ni överspänningsskydd?

Någon som råkat ut för att det gröna indikatorfönstret blivit rött, dvs att skyddet löst ut?

/AO

Re: Överspänningsskydd

Jag kör oskyddat. Det är egentligen mot mina principer, men jag har inte orkat ta tag i den saken

Re: Överspänningsskydd

nelos
Jag har inte heller något överspänningsskydd, varken på DC eller AC-sidan.

Från solcellerna borde inte problemet med överspänning vara lika stort,
där är ju elkablarnas totala längd ganska begränsad, några tiotal meter eller så.
Så blixten måste slå ned ganska nära för att det skall induceras en hög spänning.

Men på AC-sidan är ju kablarna betydligt längre, och går till alla hus i närheten och vidare till transformatorstationen.
Så då borde problemet vara större.

Vilka överspänningsskydd använder du?

Re: Överspänningsskydd

osse99
För DC-sidan hittade jag ett skydd från ABB för solpaneler: OVR PV 40 1000B
http://new.abb.com/docs/librariesprovider22/technical-documentation/protection-for-photovoltaics.pdf?sfvrsn=2

På AC sidan är det "vanliga" 275V klass II (så det är väl mellanskydd egentligen) dehnguard 900600
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.sinetech.co.za%2Fprintdocs%2Fdehnguard.pdf&ei=i0zSUvn2B5CN4gTByIEQ&usg=AFQjCNHVhfBBps-67ar9MjAVILdXSzc77g&sig2=o2WnuNV4bLR6gB8WXb9EVQ

Jag tvekade väl egentligen inte vad gäller installationen, mycket luftledningar fram till huset och mottagaren i min TV gick sönder i samband med åskväder i somras (TV-antennen sitter intill solcellerna).

Hade huset legat i tätbebyggt område hade jag nog hoppat över skydden.

Re: Överspänningsskydd

Uffe
Jag funderade på att sätta in 6 st OBO Betterman V20-C 2-PH-1000. Efter att ha frågat runt om hur vanligt det är att solcellsanläggningar slås ut av åska i Sverige så valde jag att inte sätta in några. Strängarna utgör inte heller några loopar då plus och minusledare löper parallellt. Jag har däremot jordat aluprofiler och minus-pol på strängarna till ett jordspett i anslutning till växelriktaren i källaren. Om detta är klokt eller inte får väl framtiden utvisa . Man kan ju också välja att bryta DC och AC-sidan av växelrikteren när det åskar och om man är hemma.

Lite information jag hittade:
OBO Betterman Solutions for photovoltaic systems
Lightning protection of photovoltaic plants, Tips and hints for the mounting system
SMA Lightning protection and surge protection
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Överspänningsskydd

Jag monterade ett överspänningsskydd på DC sidan enbart. Har ju ca 80m2 metallskrot på taket som kan fånga in det mesta i störningar.
Har 2 slingor där de två polerna har försöks att läggas nära varandra för att minsta den inducerade potentialen.
Vi bor nära en skog där det har skett ett nedslag för några år sedan så jag vet att det kan inträffa.
Skyddet ingår ju i anläggningen så –35% på det också. Ler

Mitt köpte jag ifrån tyskland och det har MC4 kontakter så monteringen var mycket enkel. En 16mm2 kabel till skyddsjorden i elskåpet.

Det är planerat att installera ett AC skydd men elektrikern tyckte att det skulle bli lite svårt pga hur elinstallationen ser ut i min fastighet.
Så jag är ännu utan AC-skydd.

Det jag ångrar är att jag inte skaffade skydd med larmutgång. Skydden sitter nämligen på vinden och den besöker man ju inte så ofta. Skulle ha betalat ca 500kr mer för den versionen med larm så man kunde ha monterat en summer eller så vid elskåpet.

Sent: Saturday, January 11, 2014 4:09 PM
Subject: Överspänningsskydd

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Overspanningsskydd-tp5002755.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Överspänningsskydd

jansimon
Har inte bestämt mig riktigt hur jag skall göra. Av ork och lathet kanske.. Inga luftledningar över huvudtaget i området (vilket ju inte löser alla induktiva problem). Kanske man är dumsnål.... Har tittat på en Hensel PV-GAK mit ÜSE Mi PV 1122. Som skulle passa min anläggning bra för DC-sidan. Men där är kostnaden €402. Sedan AC-sidan...

/Janne