Överspänningsskydd dc

Jerker
Hej. Någon som vet ifall alla paneler och alu skenor skall jordad när man installerar ett överspänningsskydd på dc sidan.
Mvh. Jerker

Re: Överspänningsskydd dc

magnus428
Det är vad jag förstått inte beroende av om du har överspänningsskydd eller inte. Överspänningsskyddet kopplar mellan + och - på DC sidan sedan mot skyddsjord.

Panelerna ska oftast inte skyddsjordas, däremot kan de potentialutjämnas om tillverkaren förespråkar det. De installatörer jag pratat med jordar bara om det sitter nära åskledare eller är väldigt utsatt för åska. Men åsikterna går isär.