Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

AC-Överspänningsskydd

Hej!

Beroende på vilken typ av servis-ledning man har, är 3 överspänningsskyddspatroner
eller 4 patroner lämpligt.

Nya servis-ledningar från elnätsägarens station görs med en kabel, som har 5 ledare,
nämligen 3 st fasledare, 1 noll-ledare samt en jord-ledare. Det kallas TN-S  system.
Det är en fransk förkortning, som betyder att jord och nolla är separerade.
För detta system använder man 4 st överspänningsskyddspatroner,
1 för varje fas och en för nollan.

Äldre servis-ledningar kan vara av TN-C,
vilket betyder att jord och nolla är kombinerade i en och samma ledare.
En sådan servis-ledning har 3 st fasledare och 1 noll/jord.
Den kombinerade jord/nolla kallas PEN (Protected Earth Neural)
För detta system använder man bara 3 st överspänningsskyddspatroner.
Alltså ingen för den kombinerade nollan/jord.
(Det går säkert att använda ett med 4 patroner också,
bara det att man då endast kopplar in 3 patroner.
Detta om man skulle ha något 4-patroners liggande)

Här en sammanställning av några olika fabrikat och priser över överspänningsskydd,
som installeras vid ingående servis-ledningen, t.ex. i fasadskåpet.
De monteras på en DIN-skena TS 35.

Tillverkarna brukar ha en modell utan larmkontakt
(endast visuell färgindiking vid "bränd patron") och en modell
med larmkontakt. Det är om man vid "bränd" patron vill
ha en ljud-indikering  eller lamp-indikering.
En larmkontakt tycks kosta i merpris ca 50 à 200 kr.

Priset för ett överspänningsskydd sträcker sig
från ca 500 kr till ca 2300 kr, inkl. moms.

Kjell&Co har just kommit med prisvärda överspänningsskydd.
av fabrikat Malmberg med pris 500 à 600 kr, vilket är ett bra pris.
De är med i listan nedan.

De flesta överspänningsskydden använder varistorer,
som vid märkspänningen ca 230 V inte leder någon ström.
Först vid överspänningar börjar den att leda och avleder
överströmmar till jordledaren.

Vissa överspänningsskydd har en patron, som har ett gnistgap,
som även det vid märkspänning ca 230 V inte alls leder någon ström.
Det låter överspänningar hoppa över gnistgapet och kortslutas till jord.
Gnistgap klarar högre avledningaströmmar än varistorer, tycks det.

Man skall inte själv mixtra med att installera överspänningsskydd,
utan låta en behörig elektriker utföra detta.
Det kan nämligen behövas ta kontakt med elnätsägaren
och höra hur hans elnät ser ut.

Här en lista över överspänningsskydd.

Listan ovan som pdf-fil:
listaSkydd.pdf

Re: Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

JesperMax
Hej Arne,

Vad jag förstår så har jag ett system som kallas TN-C-S i mitt hus.
Dvs att jag har 4 kablar in från elbolagets central i gatan och sen har jag en uppdelning till 5-ledarsystem efter servisen inne i mitt hus. Enligt dom skall man då ha ett 3pol grovskydd direkt efter servisen och ett 4pol mellanskydd direkt efter uppdelningen till 5-ledarsystemet.

[...]

Arne
Vem är "dom" ? de som tycker?

Man tycker det borde räcka med 1 st överspänningsskydd (inte 2).
Om du har servis-ledning som är nergrävd i marken och elledningarna från transformatorstationen också är nergrävda, då föreligger mindre risk för att blixten slår ner i elnätsägarens elledningar och leds in via servis-ledningen in i ditt hus.  Alltså då mindre anledning att ha ett eget överspänningsskydd.

Vi satte ett klass 2(= mellansskydd på svenska) köptes på Kjell&Co för 500 kr, överspänningsskydd i fasadskåpet. Vi har nergrävd servis-ledning och öven ledning till transformatorstationen är nergrävd. Vi har också en servis-ledning med 4-ledare, dvs TN-C. Jag tror(men vet ej) att inga av våra grannar i villaområdet har överspänningsskydd i fasadskåpen.

Vill man även ha klass 1 skydd, så finns överspänningsskydd av typen klass 1 + klass 2, i ett och samma överspänningsskydd. Blir nog billigare än 2 separata. Klass 1(grovskydd) skydden skall klara att leda av mycket stora strömmar, är det ca 50 000 Ampère.

Det "dom" säger låter bra och är det också, men kostar nog en slant. Sedan är det väl så om elnätsägaren skickar in överspänning via sin servis-ledning in i ditt hus och förstör dina apparater. Vems är då skulden. Har inte elnätsägaren då underlåtit att vidtaga kända åtgärder att förhindra att överspänning kommer in i ditt hus?

Re: Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

JesperMax
Hej Arne,

Dom är elbolaget.
Det jag menar är att bara för att man har endast fyra kablar in till servisen så kan man ha behov av att ha det 4poliga skyddet om man har en uppdelning till 5ledarsystem mellan servisen och proppskåpet. (TNC-S så vitt jag förstår)

Re: Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

Arne
3-poligt borde räcka av klass 1+ 2. Ja kanske bara klass 2.  1 patron för varje fas. Överspänningen kommer ju från elnätet och går i riktning in mot ditt hus. Alltså i den riktningen. Har du med det 3-poliga överspänningsskyddet kortslutit bort överspänningen, så finns det ju ingen överspänning kvar att ha hand om. Det behövs då inte heller något ytterligare 4-poligt överspänningsskydd.

Jag är dock ingen expert på detta med överspänningar. Sedan beror det på vilken säkerhet man vill ha (och betala för) både livrem, hängsle och flytväst.

Re: Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

Låter som att elbolaget försöker att köra en ful grej om det är så att de KRÄVER att du installerar ett överspänningsskydd på inkommande matning pga att du skall ansluta en solcellsanläggning. Mig veterligen så måste de ändå stå för alla eventuella kostnader för förstörda hushållsapparater o dyl. som orsakas av inkommande överspänning från deras nät. Alltså kräver de att att du skall montera ett överspänningsskydd på AC sidan så¨borde de rimligen stå för denna kostnad då det ju inte är något krav för övriga elabonenter.

Dina solceller/växelriktare kommer ju inte att orsaka att kraftiga överspänningar uppstår på AC sidan/växelströmssidan!

Re: Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

JesperMax
Hej!

Jag pratar inte om att ha ett grovskydd. Det jag menar är att man ska ha ett 4-pol skydd efter uppdelningen till 5 ledarsystem. 3pol används på 4 ledarsystem, dvs före uppdelning till 5 ledarsystem oavsett om du bara har 4 kablar till servisen. Själv ska jag bara sätta in ett 4-pol mellanskydd för att klargöra lite till.

Re: Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

Du kan se hur vi monterat in vårt 3 poliga överspänningsskydd på AC sidan i vårt fasadskåp. Vi har också en servis-ledning med ett 4 ledarsystem. Av den så kallade PEN-lederen från servis-ledningen trollas i fasadskåpet 2 st ledare fram, nämligen nolla(blå) och jordledare(gröngul).
Se inlägget den 19 april, 2016:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

JesperMAx, pga du har en 4-ledares servis-eldning, så gör den 4:e patronen(den som sitter mellan nolla och jordledare) i ett 4 poligt överspänningsskydd ingen nytta alls, pga du har kortslutning med ca 10 mm2 kopparledning mellan nollan och jordledaren. Å andra sidan gör den 4:e patronen ingen skada heller. Du kan använda den som reservpatron, om någon av de andra patronerna skulle lösa ut.

Re: Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

JesperMax
Hej Arne,

Om det du säger stämmer så ljuger skissen ovan?
Den säger ju att efter uppdelning från 4 till 5 ledarsystem så ska 4pol användas?!?

Re: Överspänningsskydd AC elnätssidan, en översikt

Titta på skissen, som du säger ljuger, så ser du ju att den 4:e patronen, dvs den som är allra längst till höger i bilden, är kortsluten. E och N har ju kopplingtråd mellan sig, säkert ca 10 mm2 koppar. Hur kan då den 4:e patronen kunna göra något som helst nytta?
Ingen vet heller varifrån den bilden kommer. Det verkar vara engelsmannen, som gjort den.

Även om dina apparater(elmotorer eller annat) skulle generera överspänningar mellan nolla och jordledare, så pga att nolla och jordledare är kortslutna, så uppstår inga nämnvärda överspänninger. Klart slår blixten ner i dina elledningar inne i ditt hus och går, så att säga baklänges, så kan klart överspänningar uppstå där den 4:e patronen sitter. Då talar vi om strömmar på kanske 10000 Ampère. Då skulle allt bli uppbrännt ändå, eller i bästa fall huset bli kaffeved.

Be en erfaren elektriker titta på din bild, och hör vad han säger.

På bilden du visar, anges inte heller hur långt det är mellan jordtecknet(dvs uppdelningen av PEN-ledaren) och 4:e patronen. Det kan vara 1 meter eller 1 km. Om det skulle var 1 km, ja då är 4:e patronen befogad, pga då är uppdelningen i nolla och jordledare inte i ditt fasadskåp utan i transformatorstationen eller annan undertransformatorstation på servis-ledningen, innan den kommer till dig.

Du ser också att de visar på bilden att ledningar är avskurna, men du vet ej hur långa de är.

Sedan skall du titta på verkligheten dvs hur det är just hos dig med kabelledningslängder mellan fasadskåp, centraler och undercentraler. Kanske har du jordbruksfastighet med många 100 meter mellan centraler och undercentraler? Då är det en annan sak. Jag förelår dig att du låter en erfaren elektriker titta på plats hur verkligheten är hos dig.