Överspännings skydd

Fred
Har hört att man ibland behöver överspänningssskyd till DC kablarna.

När behövs det?
Behövs det även till AC kablarna?

Isåfall när?

Re: Överspännings skydd

tor_fransson
This post was updated on .
Gällande överspänningsskydd på AC-sidan:

Jag skulle säga att det beror lite på hur elnätet ser ut där man bor. Om det är känsligt elnät i området, och åska ofta slår ut apparater i hushållet, då skulle jag sätta överspänningsskydd även på AC-sidan, men då skulle jag sätta dem mellan servisen och elcentralen i så fall, så att de skyddar hela hushållet och inte bara solcellsanläggningen.

Re: Överspännings skydd

Ett billigt extra skydd för växelriktaren på DC sidan! Åtgår 1 st/sträng.

http://www.solelgrossisten.se/product/dc-overspanningsskydd-1000v/1062

Re: Överspännings skydd

simon
Har en Fronius Symo 12.5-3-M. Den är ju gjord för 2 mppt om 3 strängar vardera. Men plats finns bara för 2 överspänningsskydd. Jag ska ha 2 strängar på mppt A (21+21 300w-paneler), 1 sträng på mppt B.

Räcker det med 2 överspänningsskydd, dvs täcker ett skydd en mppt, eller täcker det en sträng? Om det senare gäller antar jag att jag får sätta en extern låda med alla tre skydd i.

Re: Överspännings skydd

magneten
1 skydd erfordras till varje MPPT ingång. Alltså endast 2 skydd i ditt fall :) då strängarna ju är paralellkopplade på mppt1 så fungerar skyddet till båda dessa