Optimerare

Sunray
Hej,

Har plats för 22 paneler på mitt tak. 11 paneler är helt oskuggage i söderläge. Resterande  11 paneler ligger i olika riktningar med olika lutning och kommer delvis vara skuggade. Jag funderar på att lägga de 11 panelerna som ligger i söder med samma lutning på en sträng utan optimerare och resterande 11 paneler med optimerare. Funkar det ? Kan man ha en sträng med optimerare och en sträng utan optimerare.

Hälsningar från en nybörjare

Re: Optimerare

Arne
Din fråga här passar bättre under rubrik "Frågor och svar"

Det går att ha en seriekopplad sträng med 11 st paneler utan effektoptimerare och ha den strängen kopplad till ena MPPT-ingången på en vanlig växelriktaren (t.ex. en Fronius Symo). Sedan kan du ha dina 11 st övriga paneler(som är i olika väderstreck och olika taklutning) i en seriekopplad sträng, med en effektoptimerare på varje panel, och koppla in på den andra MPPT-ingången. Tigo effektoptimera TS4-A-O.